Kosmoseaasta 2005 algas 12. jaanuaril Deep Impacti stardiga. See NASA
automaatjaam jõudis oma eesmärgini 4. juulil, kui sellest päev varem
eraldunud moodul rammis komeedi Tempel 1 tuuma. Tekkinud kraatrist
väljapaiskunud ainest moodustunud pilve uurimine nii Deep Impacti kui ka
maapealsete ja kosmoseteleskoopidega näitas, et komeedi tuum sisaldab tolmu
rohkem, kui varem arvati. Seega tuleb juba 1950. aastal Ameerika astronoomi
Fred Whipple'i väljapakutud komeedi tuuma "porise lumepalliga" võrdlemise
asemel rääkida hoopis "jäisest tolmukerast". "Palli" ja "kera" tuleb
seejuures võtta üsna tinglikult, sest komeedi tuumad pole just eriti
korrapärase kujuga...
Vaata ka "Deep Impact" tegelikkuses,
Tulemas on kokkupõrge komeediga,
Deep Impacti esimesed tulemused.
Kaks päeva pärast Deep Impacti starti laskus Saturni suurimale kaaslasele
Titanile Euroopa Kosmoseagentuuri (ESA) automaatjaam Huygens, mis oli
rõngaga planeedi juurde jõudnud juba 2004. aasta juulis pärast ligi
seitsmeaastast lendu NASA automaatjaama Cassini seljas. Saturni ja selle
kuude uurimist jätkas ka Cassini ise.
Laskuv Huygens nägi selle Päikesesüsteemi ainsa atmosfääriga kaaslase pinnal nii voolusängide kui järvede sarnaseid pinnavorme, oranzhil pinnal lebasid aga ilmselt jääst koosnevad "kivid". Mitmed märgid vihjasid, et vahetevahel võib Titanil sadada metaanivihma.
See oli üldse esimene laskumine mõne teise planeedi kaaslasele, aga Maa kaaslasele Kuule on peale suure hulga automaatjaamade jõudnud ka 12 astronauti.
Vaata ka
Huygens laskumas Titanile.
Eelmisest kahest hoopis vähem tähelepanu pälvis 2003. aasta mais startinud
Jaapani automaatjaam Hayabusa (Pistrik), mis jõudis 12. septembril asteroid
Itokawa juurde ja jäi sellest esialgu 20 km kaugusele. Pärast selle pisikese
taevakeha (mõõtmed umbes 0,6x0,3x0,3 km) vaatlemist tehtud kahest
lähenemiskatsest pinnaseproovide võtmiseks õnnestus vaid teine, kuid sellegi
edukuses on nüüd tagantjärele kahtlema hakatud. Kaduma läks ka asteroidi
pinnale laskuma pidanud maandur Minerva. Võetud pinnaseproovid pidi Hayabusa
toimetama Maale 2007. aasta suvel, kuid nagu oleks hädasid veel vähe, toimus
detsembri algul enne tagasipöördumiseks mootori käivitamist kütuse leke,
automaatjaam kaotas oma orientatsiooni ja side temaga katkes. See loodetakse
siiski taastada ja sel juhul võib Hayabusa Maale jõuda kolmeaastase
hilinemisga 2010. aastal.
Vaata ka
Pistrik jõudis asteroidini,
Hayabusa võttis proove,
Hayabusa tagasipöördumine Maale lükkus edasi.
Oma uurimistööd Marsil jätkasid NASA liikuvad automaatjaamad Spirit ja
Opportunity, kuigi esialgselt planeeritud tööaeg sai neil otsa juba aprillis
2004. Vaatamata ühele katkisele rattale jõudis Spirit koguni umbes 100
meetri kõrguse künka tippu.
Marsi uurimist tema ümber tiirutades jätkavad ka NASA automaatjaamad Mars
Global Surveyor (Marsi juures juba aastast 1997), Mars Odyssey (2001) ja ESA
automaatjaam Mars Express (2003). 2006 märtsis lisandub neile 12. augustil
startinud Mars Reconnaissance Orbiter. (Vaata arhiivist 2004. aasta 'Vaatlejaid')
Üle hulga aja tehakse jälle katse uurida lähemalt Veenust, seda hakkab
2006. aasta suvel tegema 9. novembril startinud ESA automaatjaam Venus
Express.
Vaata ka
Startis Veenus Express.
Jätkusid ka mehitatud lennud. Pidevalt viibisid Rahvusvahelises
Orbitaaljaamas ISS kaks meeskonnaliiget, neis üks Venemaalt ja teine USAst.
Meeskondade vahetamiseks startisid kaks korda, aprillis ja septembris, Vene
kosmoselaevad Sojuz. Neist teisel, 30. septembril alanud lennul osales ka
ajaloo kolmas kosmoseturist Greg Olsen, kes maksis selle lõbu eest
kuuldavasti 20 miljonit dollarit.
Esimest korda pärast 2003. aasta algul toimunud Columbia katastroofi lendas
orbiidile jälle kosmosesüstik. 26. juulil toimunud kosmosesüstik Discovery
start ei kulgenud kahjuks veatult - jälle eraldus välise kütusepaagi küljest
soojusisolatsiooni tükk, mis seekord õnneks orbiiterit ei tabanud. Ligi kaks
ja pool aastat kestnud uurimistöö ning ümberehitused ei olnud piisavad ja
jälle tuli aeg maha võtta, järgmist kosmosesüstiku lendu ei toimu enne 2006.
aasta maikuud.
Vaata ka
Täna stardib kosmosesüstik Discovery,
Discovery start lükati edasi,
Discovery on maandunud!.
Oma teise mehitatud kosmoselaeva saatis välja Hiina. Seekord oli 12.
oktoobril startinud kosmoselaeva Shenzhou 6 pardal kaks taikonauti (s.t
kosmonauti) Fei Junlong ja Nie Haisheng ning nad viibisid kosmoses ligi viis
päeva. Seevastu oktoobris 2003 toimunud esimesel Hiina mehitatud lennul
osales vaid üks taikonaut ja lend kestis alla ööpäeva.
Muidugi jätkusid nende silmatorkavamate lendude kõrval ka tavapärasemate
tehiskaaslaste stardid. Nii läkitati kosmosesse side, navigatsiooni,
sõjalisi, kaugseire jms tehiskaaslasi. Kokku toimus 2005. aasta jooksul 52 edukat starti ja kosmosesse jõudis 68 mitmesugust tehiskaaslast, automaatjaama ning kosmoselaeva. Kolm starti ebaõnnestus, kõik need toimusid vene kanderaketiga. Peale Venemaa, USA, ESA, Jaapani ja Hiina saatis lõppeval aastal oma kanderaketiga tehiskaaslase
välja ka India.
Kohe uue aasta algul toimuvad kosmoseuurimises kaks olulist sündmust -
15. jaanuaril maandub Utahi osariigis asuvasse õhujõudude baasi USA
automaatjaama Stardust kapsel, milles on proovid tähtedevahelisest ainest ja
komeedist Wild 2 ning 17. jaanuaril stardib Pluutot, selle kaaslast Charonit
ja veel mõnda Neptuuni-tagust objekti uurima USA automaatjaam New Horizons.
Esimene võimalus Pluutoni jõuda on 14. juulil 2015, viivitamine stardiga aga
lükkaks seda aega kuni neli aastat edasi.
|