14.07.2005
|
Täna stardib kosmosesüstik Discovery
|
Tõnu Tuvikene
|
Täna kell 22:51 peaks startima pärast ligi kahe ja poole aasta pikkust
vahet järgmine kosmosesüstik. Nii pika lendude vaheaja põhjustas
kosmosesüstiku Columbia purunemine ja seitsme astronaudi hukkumine 1.
veebruaril 2003. Nagu hilisem uurimine näitas, põhjustas katastroofi
stardil välise kütusepaagi küljest eraldunud soojusisolatsiooni tükk, mis
tabas süstiku tiiva esikülge. Maandumisel atmosfääri sisenedes pääsesid
tekkinud avause kaudu sisse kuumad gaasid ja siis oli Columbia saatus
otsustatud. Paljuski oli juhtunus süüdi NASA juhtivad töötajad, kes
ignoreerisid varasemaid taolisi, kuigi õnnelikult lõppenud vahejuhtumeid.
See polnud paraku esimene katastroof kosmosesüstikute senises 113 lendu
hõlmavas ajaloos - 1986. aastal purunes stardil kosmosesüstik Challenger
ning hukkus 7 astronauti.
Nii nagu pärast Challengeri õnnetust, alustab seegi kord uuesti
lendudega 1984. aastal valminud Discovery, mis on üldse kõige rohkem lende
(30) teinud kosmosesüstik. Seitsmeliikmelise meeskonna juhiks on esimene
kosmosesüstikute naiskomandõr Eileen Collins. kellele see on teine kord
taolist ametit pidada. Üle 13 päeva kestva lennu peaeesmärk on katsetada
tehtud turvatäiendusi, peale selle viiakse Rahvusvahelisele
Orbitaaljaamele ISS varustust. Kosmosesüstikut välise kütusepaagiga
ühendavalt toelt on Columbia hukkumise põhjustanud soojusisolatsioon
kõrvaldatud ja asendatud elektrilise soojendusega. Kaasas on robotkäpa
pikendus, millega saab süstiku pinda vaadeldes leida võimalikke purustusi,
lisaks on sel eesmärgil suur hulk kaameraid välisel kütusepaagil,
rakettkiirendajatel ja süstikul endal. Katsetatakse ka süstiku
soojusisolatsiooni parandamiseks väljatöötatud abivahendeid, kuid nendele
suuri lootusi panna ei saa. Kui leitakse ohtlik defekt, siis jäädakse
ISS-ile ootama uue kosmosesüstiku saabumist ja maandutakse sellega.
Saatuse irooniana juhtus esimene äpardus juba enne starti, nimelt kukkus
stardieelsetel ettevalmistustel süstiku üht akent kaitsnud plastikplaat
alla ja purustas tema sabaosas paar soojuskaitse plaati. Need parandati ja
lendu edasi ei lükatud. Küll võib starti edasi lükata lähenev orkaan.
Jääme lootma kõige paremat.
|