Teoreetik
Ma tulen Pariisist. Vana hea 176, kaks kupeenaabrit läksid Pihkvas
maha, oleme siin koos ühe ZBI mükoloogiga, tema tuli Rootsist,
mõlemad tellisime "Akademitsheskajast" pileti. Mees on minust vanem
ja pagana hea unega.
Olen ma siis nüüd targem? Tuntum -- seda kindlasti.
Astronoomiauniooni 29. komisjoni liige, tellitud ettekanne 131.
sümpoosionile. Poleks uskunud, et mu jutt sellist huvi tekitab --
senistel konverentsidel lõppes asi tavaliselt paari formaalse
küsimusega. Nüüd tuldi probleemi juurde tagasi isegi
ülddiskussioonil. Omajagu teeneid on selles muidugi Jimmy Burtonil,
ta näib vaatlejate seas tõesti kuulus mees olevat. Nii et peaksin
väga rahul olema. Kuidas Kartau ütleski -- tähtede seis näitab, et on
paras aeg doktoritööd kokku panema hakata. Kindlasti räägib ta seda
Vanale, ja ega siis enam pääsu pole.
Aga ma ei ole rahul.
Huvitav, miks? Inimene käib Pariisis, ronib Eiffeli torni, teda
viiakse Louvre'i ja isegi Mont Blanc'i alla, kiidetakse -- aga tema
pole rahul. Vähe sellest, õigem oleks öelda et isegi masendatud. Kui
kaks nädalat tagasi teele asusin, oli kõik ilus ja selge, olin täis
optimismi ja valmis oma tõe eest võitlema. Kus see tõde siis nüüd on?
Tunnen end täpselt niisama sandisti, kui aasta tagasi. Oleks mind
sõimatud, välja naerdud -- siis iseasi. Aga mind hoopis kiideti.
Ja ikkagi...
Süüdi on muidugi Burton.
Ta otsis mind üles juba esimesel vaheajal. Nojah -- tal oli seda ka
lihtne teha. Meid, n. ö. venelasi, oli kaheksateist, neid -- ligi
kakssada. Peale selle lääne-eurooplased ja veel sadakond meest-naist
mujalt maailmast. Hoidsime alguses nagu rohkem kokku, alles
sektsioonide istungite ajal jagunesime erialade järgi laiali.
Galaktikate uurijaid oli delegatsioonis neli, peale minu kaks meest
Moskvast ja üks armeenlane. Nojah, Burton. Ta on oma juuniori tiitlit
väärt, meil oleksin teda tudengiks pidanud. Ja üldse on neil kõik
teistmoodi, nii riietus, suhted kui käitumine. Ei, ta polnudki kõige
hullem, mõni nägi seal päris hipi moodi välja. Käitus peaaegu et
akadeemiliselt. Kuni viimase õhtuni.
Ei, mõtleme kõik täpselt läbi. Esiteks: milleks oli tal vaja mind
üles otsida? Kirjasõber? Vähe tõenäoline, mulle ta ju ei vastanud.
Pilti ka ei saatnud. Viitas ainult. Milleks? Jälle küsimus. Tol
momendil mul mingit probleemi ei tekkinud. Praegu -- jah, oleks
pidanud tekkima. Oleks pidanud kohe kohtumise määrama, asjad klaariks
rääkima. Nüüd tuli välja, et kõik käis tema stsenaariumi järgi. Mina
jälle mängisin kaasa nii, nagu oskasin. Pagana loll olukord. Kuidas
see nüüd oli?
-- Professor Meier? -- Nad hüüavad kõiki algul professoriks, see on neil
kõrgeim tiitel. -- Mul on hea meel, et te saite tulla.
Hm, kuidas ta hääldas? Püüdlikult, sõnalõppe neelamata, nagu
ameeriklastel muidu kombeks. Kas ma kuulsin teda teistega rääkimas?
Ilmselt mitte. Ei kuulanud. Jälle viga. Ahhaa, lõpus rääkis ta
kiiresti, kasutas slängi. Vist hakkas uskuma, et ma keelt oskan.
Niisiis: tal oli vaja igal juhul minuga kontakt saada. Nojah, saigi.
Küsis, millal teen ettekande. Kui ütlesin, et stendile, hakkas
protesteerima: nii tähtis asi, ilmtingimata tuleb sessioonile saata.
Küsisin, kust ta seda teab, mul pole ju kuskil midagi avaldatud.
Poiss võttis kohe tagasi, küsis teksti. Mul oli 20 eksemplari, nagu
stendiettekandel nõutud, andsin talle ühe. Aga seal oli viide Antoni
fotole. Järgmisel päeval küsiski fotot, mina näitasin kohe värvilist.
Professor Meier, see on suurepärane, mis laiusel teie observatoorium
asub? Viiekümne kaheksandal? See teeb siis kakskümmend üheksa kraadi
horisondist? Mina kiitsin aga takka. Nojah, tiris mind sektsiooni
esimehe juurde, et nii ja nii, värsked tulemused, pärast teeside
esitamise tähtaega, fundamentaalne teooria ja nii edasi. Antigi kümme
minutit. Tal paistab seal kaalu olema.
Niisiis, ettekande päevani polnud teda näha. Muidugi, kindel ma pole,
ega ma jõudnud kõiki saalisolijaid läbi uurida. Igatahes vaheaegadel
ma teda ei näinud. Siis oli ta aga kohal. Esimese küsimuse esitas too
itaallane, Sancisi. Oleks ma teadnud, et suuline ettekanne tuleb,
oleks teinud slaidi. Nüüd lasin läbi episkoobi, pilt oli kaunis
kahvatu. Sancisi küsis, kas see on foto. Vastasin, et si-si-dii.
Seejärel hakkas Burton pihta. Ta küsis nii osavalt, et sain pea kogu
teooria ära rääkida, oma teine kümme minutit tuli otsa.
Ülddiskussioonil oli "tolmurõngas" juba paljudel jutuks, läksid kõik
mu kakskümmend koopiat. Et mind komisjoni valiti, sain alles hiljem
teada -- käisin tol päeval kosmoloogia sektsioonis Kartaud kuulamas.
Ja oligi lõpubankett. Rahvast oli tohutu palju, nad olid
organiseerinud midagi baari või puhveti taolist, igaüks võttis, mis
meeldis ja seejärel mindi mööda ruumi laiali. Ega ei kujutakski ette,
kuidas kõik 900 delegaati ja külalist ühte lauda panna. Noh, olime
oma inimestega. Läksin vist kohvi järele ja siis tuli Burton. Nägi
kaunis õline välja. Jama. Nad ei joo end kunagi purju.
-- Bill, -- vabanda, kas võin sind nii kutsuda? On sul veel minut
aega? Kuulsin, et lähete homme Chamonix'sse, nii et rohkem me vist ei
kohtu. Seekord.
Tellisin kohvi, tema -- kaks kokteili. Jäime sinnasamasse, baari.
Paar mittemeidagiütlevat lauset Pariisi ilmade ja prantsuse naiste
kohta, ja siis:
-- Bill -- sa ära liialt looda nende "kodarate" peale.
-- Professor Burton, ma ei mõista.
-- Jätame need profid. Ütle Jim. Niisiis, ma ütlen veel kord: ära
nende kodaratega arvesta.
-- Aga, Jim, sa ju ise...
-- See pole tähtis. Vaata.
Ta ladus lauale viis fotot. Kõik NGC 5063 tuumast, aga selgelt
erinevad. Ma ei jaga eriti neid tehnikaid, kuid -- minu ees oli viis
erinevat fotot. Viis suurepärast fotot. Vaene Anton!
-- Kas need on sinu fotod?
-- Minu.
-- Miks sa neid ei avalda?
-- Pole tähtis. Vaata. Sa ei märka midagi?
Baaris oli hämar, ma ei näinud hästi detaile. Siiski, kolmel neist
olid kodarad hästi näha, kahel ülejäänul võis neid pigem aimata.
-- Aga nüüd? Ta ladus fotod ritta.
-- Neil kahel siin oleks nagu kodarad halvasti välja tulnud.
-- Halvasti välja tulnud? Ta puhkes naerma. -- Võta, Bill, see on
vägev kokteil. Sa ütled -- halvasti välja tulnud! Bill, neid pole
seal üldse!
Võimatu. Kõik ju kirjutavad, ajakirjad on täis fotosid, ja äkki --
pole olemas!
-- Jim, ma ei jaga. Seleta.
-- Okei. Ta rüüpas veel, siis pani klaasi kõrvale ja võttis esimese
foto. -- Selle tegin ma Boksengergi juures, seitsmekümne üheksandal.
Tead, mul on nõrkus selle galaktika vastu. Saad aru, isa tahtis
minust advokaati teha, tal on Londonis kontor. Ma isegi õppisin
Oxfordis kaks aastat, siis jäi jalgu see kuradi raamat...
-- Milgrom?
-- Jah. Saad aru, ma olin korralik koolipoiss, ja äkki tuli välja, et
maailmas on veel avastamata asju. Mul oli siis juba kuninganna
stipendium, tõstsin paberid ümber ja aasta pärast põrutasin
Cambridge'i.
-- Isa vihastas?
-- Oo, ei. Meil pole kombeks vihastada. Ta lihtsalt teatas, et kuna
mu nooremad vennad lähevad ülikooli, pole tal võimalust mind enam
toetada. Soovis edu ja palus mitte unustada. Nojah, pärast olin
Boksenbergi juures. Oli see üks kuradi kaamera, kunagi ei teadnud
täpselt, mis sealt välja tuleb. Panin doktori kokku ja aidaa. Meil,
st. Ühendriikides, hakati parasjagu si-si-dii'd tegema, sain Rubini
juurde assistendiks. Vaat see oli alles kool, seda sa peaks nägema.
Need kaks ongi tema masinaga tehtud, kodarad ja puha. Üks on isegi kuskil
avaldatud. Seal ma mõistsin, et arvuti otsustab kõik.
-- Filtreerimine?
-- Filtreerimine, pakkimine, foonitöötlus, kunstlik negatiiv.
Hakkasin matti panema, kaheksakümne esimesel sain graanti. Siis
mõtlesingi, et nüüd paneme maakera teistpidi käima. Tellisin kaamera,
võtsin portsu matikuid ametisse. Valmis saime. Siis Cerro Tololo'sse,
peale minu oli veel üks hiinlase moodi mees ja üks hollandi
teoreetik. See neljas ongi minu pilt. Ära pabista, me tegime neid
seal kaheksateist tükki.
Vaene Anton! Sel ajal, kui tema teleskoobi otsas piinles, vehkisid
nemad Cerro Tololos pildistada. Aga... ega Antoni pilt polegi kehvem!
Miks nad neid seal nii palju tegid? Oleks võinud mastaapi muuta,
filtreid panna... Nende valgusjõud on ju kaheksa korda suurem. Ja
milline taevas!
-- ... sellepärast ma ei toonud neid kaasagi. Saad aru, võid keerata
kaamerat, vahetada filtreid, muuta mastaapi -- kõik detailid
muutuvad, kodarad - nagu olid, nii jäid. Pikkamööda hakkas koitma, et
asi on si-si-dii's. See oli umbes siis, kui sa kirjutasid. Mõistad
nüüd, miks ma pilti ei saatnud?
Mõistan. Aga kirjutada oleks ikka võinud. Seda ma muidugi ei ütle.
-- Nojah, saatsin kõik kuradile, tirisin kaamera Nashmidt'i ja kütsin
kolm ööd järjest Kodak-III-AJ peale. Kõik - lahutus, foon, kontrast -
kõik pidi tulema nagu si-si-dii'l. Tuligi, ainult ilma kodarateta.
Ta viskas mu ette viienda foto ja vajus tugitooli.
-- Võid endale jätta. See on vähemalt õige. No mis sa nukrutsed,
"tolmurõngas" on sul ju alles.
Ma ei suutnud end koguda, kokteil oli vist ikkagi pähe hakanud.
Niisiis, ta teadis kogu aeg, et "kodarad" on bluff, aga kiitis takka,
organiseeris, esitas küsimusi. Ja mina seletasin, kuidas lööklained
interfereeruvad ja tolm laineorgudesse koguneb... Avastaja või asi!
Hani, hani, hani! Ja enam pole midagi teha. Oleks Anton siin, ta vist
annaks tollele vastu vahtimist. Hea küll, see jutt tuleb lõpetada.
-- Jimmy, miks sa mulle kohe ei öelnud?
Saamislugu |
Eelmine osa |
Järgmine osa
|