17.09.2000
|
Sfäärilise nõguspeegli valmistamine kodustes tingimustes II
|
Anti Hirv
|
[ Eelmine peatükk: Peapeegel ja
töökoht ]
2. peatükk Lihvimine
2.1. Lihvimisprotsessi olemus
![[Joonis 5]](/vaatleja/2000_5/joonis5v.gif) |
Joonis 5. Lihvimise olemus |
Lihvimine on põhiliselt mehaaniline protsess, kuid see kulgeks palju
aeglasemalt, kui seda ei soodustaks keemilised tegurid. Lihvimise olemuse
selgitamiseks vaatleme mingi klaasist kõvema keha B mõju
klaasitükile A (joonis 5).
Kõva keha B, olgu selleks näiteks terasest varras, kannab
klaasipinnale S välise rõhumisjõu P. Kui P on väike
või S suur, siis viimasele avaldatav rõhk P/S põhjustab
ainult klaasi elastset deformatsiooni.
Suurendame rõhku P/S (kas suurendades jõudu P või vähendades
toetuspinda S) senikaua, kuni pingutus ei põhjusta veel purustavaid
tagajärgi. Joonisel viirutatud tiputa koonuse kujuline klaasiosa m hakkab
kokkusuruva jõu mõjul ülejäänud klaasi massist lahti rebenema. Koonuse
m ja ülejäänud klaasimassi vahele tekib kooniline lõhe, mis ulatub
sügavusele l. Eemaldades varda B, vabastame klaasikoonuse
m surve alt ja see asetub oma endisele kohale, aga klaas säilitab
näivalt täiesti vigastamata välimuse.
Kõik see oleks nii, kui me teostaksime katse vaakumis, tegelikkuses
sisaldab õhk alati teatud hulga niiskust, veeauru. Niiske õhk tungib
tekkinud mikroskoopilisse lõhesse ja muudab lühikese ajaga värskelt
murdunud klaasipinna keemilist koostist. Moodustub üliõhuke oksiidne
kelme, mis sarnaneb alumiiniumi pinnal olevale. Meie jaoks on oluline, et
selle kelme ruumala on suurem kui tema tekkimiseks kuluva klaasi oma.
Vabastades nüüd koonuse m surve alt, ei saa ta enam takistamatult
oma endist asukohta võtta. Õhuke kelme koonuse ümber toimib aga kiiluna,
mis murrab klaasiosad n üldisest massist lahti.
Nüüd pole enam raske ette kujutada suurema arvu terasvarraste üheaegset
mõju klaasipinnale. Praktikas kasutatakse siiski abrasiive, millest tuleb
juttu järgmises alapunktis, kusjuures hetkel töötavatele abrasiiviteradele
(kõik abrasiiviterad pole ühesuurused) jaotub lihvimisinstrumendi poolt
tekitatud ja ülekantud rõhumisjõud.
Mida kiiremini tungib niiskus tekkivatesse lõhedesse, seda intensiivsemalt
toimub oksiidkelmete moodustumine ja klaasipinna osadekaupa lahtimurdmine.
Kirjeldatud nähtuse tõttu kasutavad optikud "märga", mitte
"kuiva" lihvimist, s.t. abrasiiv segatakse veega. Kuigi iga
klaasisordi jaoks on välja töötatud oksiidikelme paksust ja tekkekiirust
suurendavad keemilised meetodid, piisab algajale amatöörile täiesti veest
ja abrasiivist.
2.2. Abrasiivid
Optiliste pindade töötlemiseks kasutatakse erineva terasuurusega abrasiive
ehk smirgelpulbreid. Mida kõvemast materjalist on valmistatud abrasiiv ja
mida teravamad on terad, seda efektiivsem on nende toime klaasile. Oluline
on ka abrasiiviterade kristallstruktuur, millest sõltub nende
"pulbristumise" kiirus. Vastavalt eelnevale valmistatakse
abrasiivid näiteks räni- või boorkarbiidist, aga ka teemandipurust.
Heaks abrasiiviks nii hinnalt kui ka muudelt omadustelt võib pidada
ränikarbiidi ehk karborundi, mida kasutatakse toorikule esialgse kuju
andmisel, s.t. jämelihvil. Lihvimise viimases staadiumis, peenlihvil
eelistavad optikud kasutada korundi ehk alumiiniumoksiidi, kuigi selle
kõvadus on karborundi omast väiksem. Korund võimalab saavutada siledama
pinna ja tooriku juhusliku kriimustamise oht on väiksem. Öeldut võib
põhjendada sellega, et korundi kristallide kuju on selline, mis tagab
ühtlasemate fraktsioonide saamise abrasiivi tootmisel. Karborundi
kristallid on aga ebakorrapärasema kujuga.
Vaatlemegi põgusalt, kuidas toodetakse smirgelpulbreid, kuidas neid
markeeritakse. Jämedamad abrasiivid saadakse eespool kirjeldatud
omadustega materjali purustamise ja läbisõelumise teel.
Abrasiivisortide tähistamiseks on mitmeid võimalusi: nende numbrid võivad
märkida sõelumiseks kasutatud sõela pinnaühikul olevate aukude arvu või
abrasiivitera keskmist läbimõõtu.
Peenlihvimiseks kasutatavaid abrasiive valmistatakse aga teisel viisil,
samuti võib nende markeering olla erinev.
Levinuim moodus peenabrasiivi saamiseks on purustada vajalik materjal,
puistata see vette ja lasta siis teatud tingimustel teatud aja jooksul
settida. Nagu teame, settivad raskemad, seega suuremad abrasiiviterad
segust kiiremini välja kui ülejäänud. Meil tarvitseb vaid oodata ja aja t
möödudes võtta setitamiseks kasutatavast anumast teatud sügavuselt
sifoontoru abil mingi kogus suspensiooni. Pärast vee kõrvaldamist olemegi
saanud tminutilise abrasiivi. Antud juhul tähistab number setitamiseks
kulunud aega, seega mida suurem see on, seda peenem on abrasiiv. Kuid on
veel teisigi tähistusviise. Autori arvates on igaühel soovitav veenduda
smirgelpulbrite vastavuses ettekujutusele nendest, kasutades võrdluseks
kas setitamismeetodit või mikroskoopi.
Peenemad abrasiivid on soovitav iseseisvalt läbi pesta, setitada, et mitte
riskida töödeldava pinna kriimustamisega.
Nagu me veendusime, on abrasiivide tähistusviisid erinevad, pealegi pole
võimalik ära tuua kõiki setitamisel nõutavaid tingimusi.
Üldiselt teostatakse läbipesemine järgnevalt. Võetakse nõu mahuga ~1
liiter, sellesse puistatakse ~2,5 cm paksune kiht abrasiivi, valatakse nõu
vett täis, segatakse ja lastakse settida näiteks 10 sekundit. Vette jäänud
abrasiiv valatakse puhtasse nõusse, ülejääk praagitakse aga välja.
Abrasiivisuspensioon, mis valati teise nõusse, segatakse uuesti ja
lastakse jälle settida (näiteks 10 sekundit), valatakse ümber ja
korratakse kogu toimingut kolmaski kord. Siis pikendatakse settimisaega
(näiteks 1 minutini) ja korratakse operatsiooni veel mõned korrad.
Kui rakendame lihvimisel liiga suurt jõudu, siis abrasiiviterad purunevad,
nende arv kasvab ja nad saavad jälle normaalselt töötada, sest ühele
terale mõjuv jõud väheneb. Kuid abrasiivid peenenevad ka
"iseenesest" omavahelise "hõõrdumise" tõttu. Kui
viimatinimetatud nähtust ei esineks, läheks vaja palju rohkem
abrasiivisorte ja lõppkokkuvõttes jääks pind ikka liiga "kare",
et edukat poleerimist sooritada.
Töö koostaja kasutas 6 erinevat abrasiivi, sealhulgas peenabrasiive M28,
M10 ja M7 (viimasega neist lõpetas lihvimise).
2.3. Peegli töötlemine jämelihvist peenlihvini
Lihvimise eesmärgiks on anda peeglitoorikule piisava täpsusega nõutud
geomeetriline kuju. Lihvimisprotsess koosneb toorikule esialgse kuju
andmisest jämeda abrasiiviga ja töötlemisjälgede järkjärgulisest
kõrvaldamisest peenematega. Tooriku pind, mis on algselt üldjuhul tasane,
läheneb lihvimise käigus järjest sfäärile.
On olemas kaks põhilist lihvimismoodust: lihvimine toorik all ja lihvimine
toorik peal. Käesolevas töös vaatleme põhjalikumalt viimast.
Et teostada lihvimist, peame hankima veel ühe klaasketta, mis on toorikuga
samas mõõdus. Klaasketaste läbimõõtudes on lubatud ka väikesed erinevused
-- kuni 6-7 mm. Kui meil ei õnnestu hankida võrdse diameetriga kettaid,
valime alusplokiks ehk instrumendiks väiksema. Instrumendi, mille peal
toimub lihvimine, kinnitame töölaua keskele.
![[Joonis 6]](/vaatleja/2000_5/joonis6v.gif) |
Joonis 6. Instrumendi kinnitamine |
Kuna alusplokk ei tohi töölaual kiikuda ega loksuda, peame ta kinnitama
kolmes punktis (joonis 6).
Töö koostaja kinnitas kruvidega lauale kolm klotsi a, kahe klotsi
otspinnale liimis ~0,5 cm paksused korgitükid b, klotsidest ~1,5 cm
laua tsentri poole aga kleepis kolm madalat, ~0,5 cm kõrgust kummitükki
c. Instrumendi fikseerimiseks ettenähtud asendisse kasutas autor
korgist kiilu d. Korgitükid ja korkkiil on vajalikud, hoidumaks
klaasi deformeerimisest kinnitamisel, kummitükid aga aluse ühtlase
jahutamise tagamiseks ja kõikumise vältimiseks.
Olgu öeldud, et töömeetodid, millest räägitakse allpool, võimaldavad
valmistada peegleid diameetriga kuni 300-400 mm.
Kui klaasketaste pinnad on algselt töötlemata, peaksime nad paksema, 6 mm
paksuse klaasi peal tasaseks lihvima, kasutades jämedaimat abrasiivi.
Eelnevalt faasime nii tooriku kui ka instrumendi tööpindade servad tasase
klaasplaadi peal 1-2 mm laiuselt 45-kraadise nurga all. Nii pindade
tasandamiseks kui ka faasimiseks kasutame abrasiivisegu, mis sisaldab vett
nii palju, et ta ei tunduks meile pudruna. Kui lihvimise käigus peaks faas
välja kuluma (mida võib mitu korda juhtuda), tuleb seda tingimata
uuendada, et vältida klaasikildude lahtimurdumist ketaste servast ja
sattumist töödeldavate pindade vahele.
Kui pindade vahele klaasikild või ka näiteks liivatera siiski satub, on
tagajärjeks tugev kriimustus, mis võib rikkuda mitme nädala töö. Seepärast
on optika valmistamisel väga tähtsaks reegliks puhtus. Alati peaksime enne
lihvimist käsi pesema ja kontrollima küünealuseid liivaterade
kõrvaldamiseks, käised keerame üles, sest need ei tohi mööda alusplokki
libiseda.
Lihvimist, toorik peal, võib omakorda sooritada vähemalt kahte moodi.
Tähistame esimese meetodi tähega H ja teise tähega M. Nende
kahe meetodi põhiline erinevus seisneb lükke omadustes. Lükkeks
nimetatakse tooriku liikumist alusplokil lihvimise käigus. Lüket
iseloomustab tema suund, ulatus ja ka kasutatav surve ning sagedus.
Lihvimine seisnebki peeglitooriku sirgjoonelises edasi-tagasi liigutamises
alusploki peal. Kuid mitte ainult -- lihvimise suunda muutmata
saavutaksime silindrilise pinna. Lisaks lüketele peame toorikut
instrumendil pöörama (meetod H seda ei nõua) ja ümber töölaua
käimisega lihvimise suunda muutma. Kuna tooriku ja alusploki mõõtmed on
samad, siis lükke käigus esinevate rõhkude erinevuse tõttu muutub
alusploki pind kumeraks ja tooriku pind nõgusaks. Pinna nõgusus oleneb
lükke pikkusest. Kuna toorik ja instrument on samast materjalist, saame
kord saavutatud nõgusust lükke pikkuse reguleerimisega muuta, sest nii
alusplokk kui ka toorik muudavad oma pinna kõverusraadiust sama kiirusega.
Suurema fookuskauguse saamiseks kasutame lühemat, väiksema saamiseks aga
pikemat lüket. Lükke pikkuse jälgimiseks joonestame töölauale vastava
ringi. Käesolevas töös iseloomustatakse lüket trajektoori kaudu, mille
"joonistab" alusplokile tooriku tsenter. Meetodi H puhul
kasutatakse järgmisi lükkeid (joonis 7):
![[Joonis 7]](/vaatleja/2000_5/joonis7_1v.gif) |
Joonis 7. Meetodi H lükked |
1. Täislüke. Seda kasutatakse peegli nõguspinna esialgse süvendi
saavutamiseks jämeda abrasiiviga. Täislükke puhul küünib peegliploki serv
lükke lõpus peaaegu alusploki tsentrini.
2. Poollüke. Kasutatakse lihvimise alguses, samuti fookuskauguse
lühendamiseks töötlemisjälgede mahalihvimise käigus. Peegliploki serv
liigub poolele alusploki tsentri ja serva vahelisest kaugusest.
3. Kolmandiklüke. Kasutatakse töötlemisjälgede mahalihvimisel, kui
ligikaudne sfääriline pind on juba saavutatud. Peegliploki serv liigub
kolmandikule alusploki ääre ja tsentri vahelisest kaugusest. Sfääri
raadiust kolmandiklüke märgatavalt ei muuda, see tähendab, et pikaajalise
lihvimise järel lüheneb peegli fookuskaugus ainult tühisel määral.
4. Lühike lüke. Kasutatakse fookuskauguse pikendamiseks ja pinna
viimistlemisel kõige peenema abrasiiviga. Lühikeste lükete korral on
peegliploki nihkumine 1-2 cm.
Ühe lükke vältel lükatakse peegliplokk sirgjooneliselt ette, pärast
tsentrite ühtumist tõmmatakse sama kauguseni tagasi ja lükatakse uuesti
ette kuni mõlema ploki tsentrite ühtumiseni, s.t. peeglitoorik käib üle
alusploki serva mõlemalt poolt, tooriku tsenter liigub mööda alusploki
diameetrit (lihvimine diameetrit mööda).
Kirjanduses soovitatakse peegli süvendi kiireks saavutamiseks ka lihvimist
mööda alusploki kõõlu. Tooriku kõverusraadiuse suurendamiseks peetakse
vajalikuks asetada see alla ning sooritada lihvimist instrumendiga mööda
selle pinda.
![[Joonis 8]](/vaatleja/2000_5/joonis8v.gif) |
Joonis 8. Mahalihvitud servad |
Käesoleva töö autori arvates pole need võtted siiski vajalikud, vaid
võivad algajale pigem ebameeldivusi kaasa tuua tooriku servade
mahalihvimise näol (joonis 8).
Õige tempo 150-millimeetrise peegli lihvimisel on 50-60 täislüket minutis.
Suuremat peeglit lihvitakse veel aeglasemalt. Liiga kiired lükked
takistavad lükke ulatuse, suuna ning surve kontrollimist.
Surve peab olema mõõdukas, 10-12 kg piirides (jämelihvil). Liigse
surumisega rebime toorikult suuremaid klaasiosakesi ja töötlemisjälgede
kaotamine nõuab hiljem tunduvalt rohkem aega ja vaeva. Surve peame
peeglitoorikule jaotama ühtlaselt ja ristsuunas teljega (joonis 7).
![[Joonis 9]](/vaatleja/2000_5/joonis9v.gif) |
Joonis 9. Lihvimisjaotised töölaual |
Lihvimise alustamiseks jaotame töölaua radiaalselt 10-15 osaks (joonis 9).
Kinnitame instrumendi töölauale ja puistame selle peale
~0,5 cm3 kõige jämedamat abrasiivi (näiteks nr. 140),
tilgutame pipetiga lisaks kümmekond tilka vett juurde. Abrasiivi ja vee
segu jaotame pintsli või sõrmeotsaga ühtlaselt alusplokile.
Vee hulgal on abrasiivisegus suur tähtsus. Kui vett on liiga palju,
veerevad abrasiiviterad "tühjalt" veekihis, tegemata
maksimaalset kasulikku tööd. Kui aga vett on liiga vähe, võivad
klaaskettad kokku kleepuda. Õiget vee hulka abrasiivisegus õpib lihvija
kiiresti määrama, sest siis kulgeb töö jõudsalt ja toorik liigub
alusplokil sujuvalt. Kuna lihvimise käigus vesi pidevalt aurab, peame seda
vahel lisama abrasiivi uuendamata.
Abrasiivi ülehulk pidurdab samuti lihvimist, olgugi et ülearune abrasiiv
kõrvaldub pindade vahelt kümnekonna lükke pärast, raiskame sellega
materjali ja pindadele võivad abrasiiviterade omavahelise hõõrdumise
tagajärjel tekkida sügavad kriimustused. Autori arvates võib abrasiivi
ülehulk (eriti peenlihvi puhul) põhjustada serva mahatöötlemist (joonis
8). Seepärast peame jälgima, et toorik ei lükkaks enda ees abrasiivisegu
valli.
Asetame peeglitooriku alusplokile, hõõrume abrasiivisegu kergete lüketega
laiali. Lihvimist alustame meetodiga H, kasutades kergeid
poollükkeid. Pärast 6-9 lüket astume väikese sammu kõrvale ja hakkame
lihvima järgmise kriipsu sihis, rakendades juba normaalse survega
täislüket. Suunda muudame iga 6-9 lükke järel.
Lihvimisel asuvad mõlemad käed kergelt kõverdatud näppudega peegliplokil,
mida ei tohi haarata üle serva. Kui me hoiaksime toorikut servast, ei saa
me sfäärilise pinna saavutamises ääreefekti tõttu kindlad olla. Lihvimisel
töötavad ainult käed, keha kaasa ei "kiigu". Olles pidevalt
lihvides sooritanud 1,5-2 ringi ümber töölaua, peame uuendama nürinenud
abrasiivi. Selleks pühime klaasitolmu ja abrasiivijäätmed alus- ning
peegliplokilt kuiva puhta lapiga maha. Plokkide igakordne pesemine pole
soovitav, sest siis ei saa me täpselt määrata vee hulka abrasiivisegus.
Pärast plokkide puhastamist puistame alusplokile uut abrasiivi ja toimime,
nagu eespool kirjeldatud.
Jämeda abrasiivi ja täislüketega lihvime seni, kuni tooriku tsentris on
saavutatud nõutav sügavus. Lihvimissügavust on mugav mõõta nihkkaliibri
sügavusmõõtja ja risti üle tooriku tsentri asetatud metalljoonlaua abil.
Ligikaudse lihvimissügavuse arvutame valemist:
s=D2/8R,
kus s on peegli sügavus, D peegli läbimõõt ja R
sfääri raadius.
Kui nõutav sügavus peegli tsentris on saavutatud, jätkame lihvimist algul
pool-, hiljem aga kolmandiklüketega seni, kuni tooriku ja alusploki pinnad
igas punktis liituvad.
Plokkide liitumist soovitatakse kontrollida lihvimisega ilma
abrasiiviseguta. Tekkiv klaasitolm näitab täpselt pindade liitumiskohti.
Leides tolmuta laikusid, s.t. kohti, kus pinnad ei liitu, peame jätkama
lihvimist jämeda abrasiiviga. Autori arvates on selline pindade
kontrollimise meetod teostamatu, vähemalt tema oma 165-millimeetrise
peegli puhul nii palju tolmu kätte ei saanud, mis oleks lubanud otsustada
pindade liitumise üle, pealegi pole sellist kuivalt lihvimist kerge
teostada ja võib tekitada pindadele kriimustusi. Kuid kindlasti peame enne
järgmise, peenema abrasiivisordiga lihvimise alustamist kontrollima, kas
peeglil on nõutav fookuskaugus. Sügavuse mõõtmisest üksi ei piisa, sest
see meetod on küllaltki ebatäpne. Näiteks autoril tuli arvutatud sügavuse
järgi saadud fookuskaugust ~0,5 meetri võrra lühendada. Lihvimisjärgus
oleva peegli pinna kvaliteedi ja fookuskauguse täpsemast määramisest tuleb
juttu neljandas peatükis.
Töötame edasi vastavalt erinevusele nõutava ja tegeliku fookuskauguse
vahel. Kui seda on vaja muuta 20-30 cm võrra, jätkame lihvimist jämeda
abrasiiviga, kusjuures fookuskauguse lühendamiseks lihvime täislüketega,
lühemad lükked kui 1/3-lüke aga pikendavad fookuskaugust. 5-10 sentimeetri
ulatuses muutub fookuskaugus töötlemisjälgede mahalihvimisel iseenesest,
tuleb ainult rakendada lüket kas üle kolmandiku või alla kolmandiku.
Esialgse töötlemisega saavutatud fookuskaugus peab ületama soovitava 2-3
cm võrra, sest pinna viimistlemisel see paratamatult lüheneb.
Autori arvates võiks pärast nõutava fookuskauguse saavutamist lihvida veel
mõni aeg kolmandiklükkega, kusjuures viimane jämedaima abrasiivi ports
tuleb lihvida täiesti peeneks, sooritades mitmeid ringe ümber töölaua ja
lisades muidugi vahetevahel vett. Lihvides kolmandiklükkega ja mõõduka
survega, parandame sfääri võimalikke vigasid. Viimase abrasiiviportsu
"peenekshõõrumine" tasandab aga jämeda abrasiivi enda poolt
tekitatud pinnakonarusi. Tänu sellele edeneb töötlemisjälgede kõrvaldamine
hiljem kiiremini. Iga abrasiivisordi viimane portsjon tuleb peeneks
lihvida. Eriti tähtis on see viimase, peenabrasiiviga lihvimisel, sest
poleerimise kiirus sõltub oluliselt lõplikult lihvitud pinna siledusest.
Lõpetades jämelihvi, suundume järjest peenematele abrasiividele. Erilist
tähelepanu peame pöörama klaasplokkide, töölaua ja muude instrumentide
puhastamisele eelmisest abrasiivisordist. Peenemate abrasiividega
lihvimisel aeglustame veidi lükete tempot ja rakendame plokkide tsentrite
kattumise hetkel veidi suuremat jõudu, et toorik liiguks sujuvalt. Kõige
peenemate abrasiividega lihvime kergete lüketega, ilma surveta.
Abrasiivisegu peab olema vesisem, et vältida plokkide kleepumist
teineteise külge. Kui plokid siiski juhtuvad kokku kleepuma, hoiame neid
soojas vees ja püüame eraldada lükkamisega. Kui see ei õnnestu, võtame
käsihaamri, asetame 5-6 cm pikkuse puitklotsi piki süüd vastu alusploki
serva ja lööme mõned korrad teravalt vastu klotsi. Soojendatud plokke
õnnestub sel teel kindlasti eraldada ilma neid vigastamata. Autoril siiski
vastav kogemus puudub, temal kleepusid plokid kokku ainult üks kord ja
sedagi liiga kuiva abrasiivisegu tõttu jämelihvil.
Kasutades meetodit H "saavutas" autor kaks korda järjest
peegli servade mahatöötlemise väga teraval kujul, serv oli
"maas" 0,3-0,5 cm laiuselt, nagu selgus poleerimisel. Sellist
viga on poleerimise käigus väga raske kõrvaldada.
Vaatleme lähemalt meetodit M, mis loob eeldused sellest veast
hoidumiseks. Allpool kirjeldatav peegli töötlemise meetod sarnaneb
põhimõtteliselt lihvimismasina tööle.
![[Joonis 10]](/vaatleja/2000_5/joonis10v.gif) |
Joonis 10. Meetodi M lükete
sooritamine |
Kinnitame alusploki töölauale, kanname sellele abrasiivisegu, asetame
peeglitooriku alusplokile ja haarame selle, nagu eespool kirjeldatud.
Hakkame tegema lükkeid sagedusega ~1 lüke sekundis (joonis 10), samal ajal
käime ka ümber laua kiirusega ~1 ring minutis, pöörates peeglitoorikut
ümber oma telje nii, et see sooritaks täistiiru 20-30 sekundiga.
Autori arvates on õige pöörata toorikut laua ümber käimisele vastassuunas,
kuigi kirjandus seda otseselt ei kinnita. Kui sooritada lihvimist nii, et
toorik pöördub laua ümber käimisega samas suunas, võib veel kätteõppimata
lihvimistehnika põhjustada peegli "silindriliseks" lihvimise.
Pöörates toorikut lihvija liikumisele vastassuunas, on sellise vea
tekkimise tõenäosus väiksem.
Üldiselt on peeglitooriku pööramine vajalik kvaliteetse pöördpinna
saavutamiseks. Ümber laua käimine aga lihvimisaluse ühtlase kulumise
tagamiseks.
Töö koostaja teostas lihvimise meetodiga M alljärgnevalt. Et oleks
mugavam lihvida, tõmbame ka nüüd töölauale radiaalsed jooned. Kuna üks
ring ümber laua sooritatakse 1 minutiga ja lihvitakse sagedusega 1 lüke
sekundis, siis pärast lükke sooritamist tuleb kohe toorikut pöörata,
astuda väike samm kõrvale ning alustada uut lüket eelmisest erineva nurga
alt. Sujuvamaks liikumiseks pöörame peeglit aga lükke ajal. Kuna töölauale
60 jaotise joonestamine on tülikas ja ebaotstarbekas, tõmbame sellele
võrdsete vahede järele 12 kriipsu. Sooritades nüüd lükke iga kriipsu peal
ja neli lüket kriipsude vahel, ning jälgides, et toorik sooritaks
täispöörde iga 20-30 lükke järel, võime olla kindlad kvaliteetse
pöördpinna saavutamises.
![[Joonis 11]](/vaatleja/2000_5/joonis11v.gif) |
Joonis 11. Meetodi M lükked |
Vaatleme lähemalt lüket, mida kasutatakse meetodiga M lihvides
(joonis 11).
Lihtsaim on lüke mööda alusploki B diameetrit. Tooriku A
liikumist kujutavad punktiirid a1-a3.
Tähistades lükke pikkuse l ja tooriku diameetri d,
iseloomustame lükke pikkust suhtega l/d. Tooriku A äärmised
asendid a1 ja a3 nimetame lükke
"surnud" punktideks.
Lihvida soovitatakse nii, et punktis a1 tooriku ja
instrumendi tsentrid ühtivad, optimaalseks lükke pikkuseks peetakse suhte
l/d väärtust 1/4-1/3. Sellisel juhul liigub toorik üle alusploki
ainult ühelt poolt (tavaliselt meistri poolt) ning lükke pikkus võrdub
tooriku serva kaugusega instrumendi servast.
Liiga pikad lükked või lihvimine lüketega, mille puhul toorik liigub üle
alusploki serva mõlemalt poolt, samuti ka lükked, mis ei ole
sirgjoonelised (näiteks ringi- ja kaheksakujulised) soodustavad tooriku
serva mahatöötlemist.
![[Joonis 12]](/vaatleja/2000_5/joonis12v.gif) |
Joonis 12. Lihvimise käigus tekkiv peegli
profiil |
Kuigi kirjeldatud meetod peaks teoreetiliselt toorikule ja alusplokile
täpse sfäärilise kuju andma, ei ole see tegelikkuses siiski nii. Kaks
teineteise vastu lihvitud pinda omandavad kuju, mis on tugevasti
suurendatult toodud joonisel 12.
Puhastatud pinnad ühtivad teatud tsoonis c, puutumata kokku
tsentripiirkonnas a ja ääretsoonis b. Selline profiil tekib
tooriku A palju intensiivsemast kulumisest tsentri lähedal ja
alusploki B liigsest kulumisest äärepiirkonnas lükke surnud punktis
a3 (joonis 11). Seetõttu koonduvad abrasiiviterad
tsoonidesse a ja b, töödeldes seal klaasi intensiivseimalt.
Tsooni c lähedal pole abrasiiviteradel võimalik kuhugi koguneda,
nad peenenevad siin ja tõrjutakse kiiresti sellest piirkonnast välja.
Tulemusena töödeldakse tsoonis c pindu aeglasemalt. Kuid oleks vaja
väga oskamatult ja hooletult lihvida, kasutades liiga pikka lüket ning
rakendades toorikule punktis a3 suurt survet, et
saavutada piirkondades a ja b kahe pinna vastastikust
sfäärist kõrvalekallet, mis ületaks abrasiivitera suuruse. Tavaliselt jääb
see hälve lihvimise lõpuks mikromeetri osade piiresse. Sõltumata
lihvimismeetodist tuleks üleminekul ühelt abrasiivisordilt teisele vastava
hälbe olemasolu ja suurust siiski kontrollida nn. peegeldusmeetodiga, mida
kirjeldatakse 4. peatükis. Eksisteerib laialtlevinud arvamus, et optik
võib anda toorikule peenlihvimise jooksul küllaltki hea sfäärilise kuju
isegi pinna kvaliteeti kontrollimata, kuid kontrollimatu poleerimine võib
ka kogenud meistri käte läbi peegli pinna ära rikkuda.
Töö koostaja ei jaga täielikult seisukohta, et igasuguste käepidemete
kasutamine tooriku haaramiseks on ebasoovitav. Kui me liimime toorikule
käepideme, ei või me kindlad olla, et toorik pärast selle eemaldamist ka
sfääriliseks jääb, kuna käepideme klaasist erinev soojuspaisumine võib
lihvimise ajal tooriku kuju moonutada. Samuti ei võimalda suur käepide
jälgida pindade vahel toimuvat. Kuid lihvimise viimases staadiumis ja
poleerimisel on autori arvates siiski vaja hoiduda ääreefektist, olgu see
siis kuitahes väike. Autor pidas sobivaks kasutada peegli haaramiseks
suurt iminappa, mida oli võimalik peale igat (lihvimis-) poleerimiskorda
eemaldada. Peegli poleerimisel saame aga tekkivaid deformatsioone
instrumendi erinevate tsoonide tööpindade muutmisega kompenseerida.
Ühe abrasiiviportsuga lihvime nii kaua, kuni alguses kostuv tugev
"ragin" vaibub, s.t. umbes 2-3 ringi meetodi M puhul.
Siis on abrasiiviterad enamvähem nürinenud ning nende vahele on kogunenud
suurel hulgal klaasipuru. Taoline segu jätkab küll pindade töötlemist,
kuid teeb seda väheefektiivselt. Seepärast puhastame pinnad ja kanname
instrumendile värske abrasiiviportsjoni. Peenemate abrasiivide puhul
muidugi nii tihedat abrasiivisegu uuendamist ei tehta, sest abrasiiviterad
nürinevad nende suurema arvu tõttu aeglasemalt. Uue abrasiivi lisamisel,
eriti peenlihvil, jääb pindade vahele palju õhumulle, mis hakkavad
koonduma tooriku tsentri lähedale ja võivad põhjustada selle puudulikku
töötlemist. Töö koostaja kõrvaldas need järgmiselt: olles lihvinud
meetodiga M umbes pool ringi ümber laua, tõmbame tooriku
ettevaatlikult instrumendilt peaaegu maha, kusjuures pinnad puutuvad
üksteise vastu ning lükkame samamoodi tagasi. Selle tegevuse tulemusel
õnnestub kindlasti enamik õhku pindade vahelt kõrvaldada.
Meetodi M puhul soovitatakse peenlihv läbi viia järgmiselt. Kuna
juhuslik liivatera või muu kõvem keha võib just peenlihvil põhjustada
ohtlikke kriimustusi, ei võta me uue abrasiiviannuse lisamiseks enam
toorikut alusplokilt maha, vaid tõmbame ta "surnud" punkti
a3 (joonis 11) ning määrime pintsliga vedelat
abrasiivisegu alusploki vabanenud pinnale. Mõistagi peame vahel pipetist
vett lisama segu kuivamise vältimiseks. Peenlihv viiakse tingimata läbi
ilma surveta. Lihvimisel peenima abrasiiviga on autori arvates mõistlik
pindadel vahetevahel jahtuda lasta, tehes 15-minutilisi jahtumispause iga
10 minuti lihvimise järel. Kuid jahutuspausid on mõeldavad ainult niiske
õhu korral ja ka siis tuleb enne jahutuspausi lisada vett ning lihvida
umbes pool ringi, vältimaks tooriku kleepumist alusele pausi ajal.
Pärast töö lõpetamist ei tohi jätta toorikut alusplokile, kuhu see võib
kinni kleepuda. Eriti tähtis on viimatimainitu peenima abrasiiviga
töötamisel, kuna segu kiht on väga õhuke ning pinnad kuumenevad suurema
hõõrdumise tõttu tugevasti.
Üldiselt tuleb antud abrasiivisorti kasutada nii kaua, kuni on kõrvaldatud
eelmisest põhjustatud konarused ja mikromõradega klaasikiht. Kuna neid
mõrasid pole kerge märgata, tuleb lihvimisaega lihtsalt mõnevõrra
pikendada. Meetodi M puhul pole soovitav lükke pikendamine üle
l/d=1/4. Nii jämeda kui ka keskmise jämedusega abrasiividega
lihvimisel kasutas autor meetodit H, millega reguleeris
fookuskauguse ligikaudu parajaks. Peenlihvi kolme viimase abrasiiviga aga
teostas meetodi M järgi, kusjuures peenima abrasiiviga lihvis
lühikeste lüketega (nagu on ette nähtud meetodi H korral),
et ennetada võimalust avastada poleerimise algstaadiumis mahalihvitud
servad.
Lihvimise lõpuks peab peegli pind olema ühtlase sametise läikega.
Kontrollides tugeva luubiga, ei tohi sellel olla kriimustusi ega täppe.
Näiteks autor võis läbi lõplikult lihvitud peegli vabalt ajalehte lugeda.
Olles peeglit veel kord kontrollinud peegeldusmeetodiga ja veendunud tema
pinna kvaliteedis, valmistume poleerimiseks.
[ Järgmine peatükk: Poleerimine ]
|