Astronoomia 1997

Aasta 1997 oli täheteadusele igati soodne. Laiale avalikkusele jäi see meelde kui

komeediaasta.

Aasta alguses taevasse ilmunud hele Hale-Bopp'i komeet - üle paari aastakümne oli jälle võimalus näha nii heledat sabatähte - jäi meile paistma ligi neljaks kuuks jaanuarist aprillini. Mitmeti väljapaistev komeet purustas arvatavasti ka ühe rekordi olles kõige enam vaadeldud sabatäht ajaloos. Päikesesüsteemi uudistest pakkus huvi Uraani kahe uue kaaslase avastamine. Need Palomari 5-meetrise teleskoobiga jälgitud kaaslased on küll üsna väikesed - läbimõõduga ligi 80 ja 160 km - ning nõrgad - 20 kuni 22 tähesuurust.

Astronoomia-avalikkusele olid möödunud aastal huvipakkuvaimad paari aastakümne jooksul salapärasteks jäänud

gamma-kiirguse sähvatused.

Need sähvatused, mida on registreeritud praeguseks juba tuhandeid sagedusega umbes üks sähvatus ööpäevas, on jaotunud taevasfääril ühtlaselt. Nende kestus on tavaliselt mõni sekund. Mõistatuslikud kiirgusallikad olid seni avastamata ka silmaga nähtavas valguses. Nüüd on vähemalt nelja sähvatuse kohas vaadeldud objekte ka optilises, röntgen- või raadiopiirkonnas ning leitud nende aeglaselt kahanev järelhelendus. Läbimurre nende objektide saladuse lahendamisel toimus aga siis, kui õnnestus mõõta neist ühe kaugus. 8. mai sähvatuse optilise paarilise punanihkeks mõõdeti z=0.835. See tähendab, ta asub kosmoloogilisel kaugusel. Osutub, et gamma-kiirguse sähvatused on kõige energiarikkamad nähtused Universumis. Mõne sekunduga eraldub nendes energia, mida Päike kiirgab ligi 10 miljardi aasta jooksul. Supernoova plahvatused jäävad neile veel sada kuni tuhat korda võimsuselt alla.

Varem on nende sähvatuste seletuseks välja pakutud kahe neutrontähe kokkupõrget. Nüüd on uute vaatluste valgusel tekkinud ka konkureeriv teooria: väga suure massiga - 10 Päikese massi või enamgi - tähe plahvatus tema evolutsiooni lõppfaasis, mille tulemusena täht puruneb täielikult ning tema tuumaosa kukub gravitatsiooni toimel mustaks auguks. Sellisele plahvatusele on pakutud nimeks "hüpernoova". Aeg näitab, kas see nimi on õigustatud...

Jätkuvat huvi tekitasid ka galaktikate keskel asuvad

ülimassiivsed mustad augud

massiga kuni mitusada miljonit Päikese massi. Mitmete galaktikate, sealhulgas ka meie lähima naabri - Andromeeda galaktika ning ka Neitsi galaktikaparve ühe heledama galaktika M84 keskel on leitud tsentrisse langeva aine suur pöörlemiskiirus. See annab tunnistust, et galaktikate keskel asub väga tõenäoliselt tohutu massiga must auk. Nii tähe massiga kui ka ülimassiivsed mustad augud on teoreetilistest ennustustest muutunud vaatlusfaktiks.

Aasta lõpupoole oktoobris tekitas uudispommi Hubble'i kosmoseteleskoobiga vaadeldud

ülimassiivne täht

Püstoli udukogus. Kuigi ka varasematel aegadel on teatatud väga suure massiga tähtedest, on need hilisemal, suurema lahutusega vaatlusel osutunud kompaktseteks, paljudest tavalisematest tähtedest koosnevateks täheparvedeks. Seekordne täht võib olla üle saja korra Päikesest massiivsem ja ligi 10 miljonit korda heledam.

astronoomia-aasta Eestis

Eesti astronoomide tegemistest pälvis kõige enam tähelepanu akadeemik Jaan Einasto juhitud töögrupi artikkel Universumi ehituse kohta maailma juhtivas loodusteadusi tutvustavas ajakirjas "Nature". See leidis kajastamist ka maailma ja Eesti massiteabes. Eesti astronoomide uurimused galaktikaparvede ruumjaotuse kohta on näidanud, et Universumi ehitus võib suures mastaabis olla korrapärasem, kui arvati seni. Vaadeldud korrapära on mõõtmetega ligi 120 megaparsekit (umbes 400 miljonit valgusaastat). Kui see tulemus leiab edaspidi kinnitust, siis peab ümber vaatama praegu valitseva teooria Universumi struktuuri tekke ja arengu kohta.

Tähelepanu köitis ka professor Ene Ergma poolt esitatud uudne teooria neutrontähtede ja mustade aukude tekkimise kohta. Seni on arvatud, et nende kahte tüüpi eksootiliste objektide tekkel on tähtis tähe mass: massiivsed tähed kollapseeruvad mustadeks aukudeks, vähemmassiivsed (alla 3 Päikese massi) kõduvad vaid neutrontäheks. Prof. Ergma on pakkunud välja aga uudse seletuse, mis ületab ka mitmed vastuolud vaatlustega senises teoorias. Selle kohaselt mängib mustade aukude ja netrontähtede tekkel tähtsat rolli tähe magnetväli. Kui tähel on tugev magnetväli takistab see tähe varisemist mustaks auguks ja tekib neutrontäht.

Eesti astronoomiahuvilistele pakkus elamusi nende kokkutulek - juba teine järjekorras - augustikuul Jänedal Järvamaal.

Erik Tago