23.12.1999 |
Mart Raudsaar
Vapiloom. 2. osa |
Arvustused |
[ Vapiloom. 1. osa ]
Järgmisel päeval sõitsime Margiga rannakülla.
Dzhiip ragistas mõnda aega võsas ja jõudes valendikuni,
peatus kurnatult. Jätsime ta lõõtsutama, vesi mootoris
kohisemas ja kilgid kapoti all tiksumas.
Meist paremat kätt lösutas lagunenud karjatara ning vasakule
jäi põlispuude ringi iidne talukoht, millest polnud
säilinud muud olulist peale paari sauna aluspalgi ning lauda
savimüüride. Suur, kümmekond lehma mahutanud laut näis
olevat heast materjalist ning tõhusalt laotud, härmas
lumemütsikestega müürid seisid kindlalt nagu savilauda
müürid heroilisel Maximilian Maksolly sõjamaalil «Paju
lahing». Ähvardav ja elust hüljatud talvine kõledus
võimendasid kõhedat tunnet, et nendegi müüride taga
hiilib keegi.
Kõmpisime üle taevasse kumerduva heinamaa ning jõudsime
vana umbekasvanud piirikraavini.
«Eile ja täna öösel on lund sadanud. Vaevalt me enam
jälgi leiame,» kõhklesin kõrgel pervel, kuhu kunagi
kraavihallid mättaid olid ladunud.
«Mida ütleks kütt säärasel puhul?» kostis Mark
omaette, Einarile ja mulle pilkugi heitmata.
«Jäljed lumel,» jätkas firma analüütiline
mõttehiiglane Einar otsemaid.
Mark naeratas ja volksas üle kraavi. «Juhin tähelepanu,
härrased, et mul on pisike juhtlõng. Ühes osas on jahimehed
säilitanud esi-ajaloolist tarkust, nimelt jäljeteaduse osas. Nad
oskavad jälgi ajada kaitsepolitseist märksa paremini, kusjuures
mul on kahtlus, et ka tulistada oskavad nad paremini.»
«Ilmasõjas osalesid jäägerpataljonid,» nentis
Einar napilt, kalpsates eluga üle kraavi.
«Muide, meistki jäävad jäljed maha,» lisasin
hoiatavalt, võtsin hoogu ja potsatasin samuti õnnelikult
teisele pervele.
«Inimjaht pole siinkandis enam moes,» irvitas Mark. «Las need
jäljed jäävad. Niisiis, jäljed! Jahimehed ei
märganud ühtegi ebatavalist jälge. Kas me peame faktist
järeldama, nagu jälgi polnukski?»
«Omamoodi jälgedeks on vigastused tapetute kehas,»
jõudsin Einarist ette, kes mossitas.
«Millest järeldub, et vähemalt tapmishetkel oli roimar
materiaalne. Kui ta ei hõljunud õhus, pidid temast
jääma jäljed. Ning nende vastu me huvi tunnemegi.» Mark
kummardas ja korjas maast pabulaid.
«Jänes,» lausus Einar.
«Mil moel kaitsepolitsei ühtegi jälge ei leidnud? Kas
jahimehed olid sündmuskoha segi trampinud?» tundsin huvi.
«Nad ei osanud tähtsustada olulisi jälgi, näiteks ei
pööranud nad tähelepanu jänesepabulatele. Lisaks
jänestele on siin liikunud suuremaidki loomi... nagu
näiteks...» Mark kummardas taas. «Millise olendi jäljed
need teie meelsest on?»
Silmitsesime porri külmunud poolkaart, esiots sügavamini kamarasse
vajutatud, milles säras jääsirbike.
«Kabjajälg,» jõudsin kaheldes ehmatavale
järeldusele, millise võimalusega mu alateadvus targu arvestanud
oli. «Veidi suur hirve jaoks... Ma ei tunne jälgi kuigi
hästi, ehk on rajal kõndinud põder?»
Einar puhastas lohu ja tõmbas põuest kotikese kipsiseguga.
«Põdra jäljele kuluks rohkem segu,» mõtiskles
ta pulgakesega taheneva jäljendi pinda siludes. «Enne külma
pidi maapind olema oluliselt tümam, me viibime peaaegu soos. Isend ei
ole olnud nõnda raske, nagu oleks olnud põder.»
«Ent vasikas?»
«Vasikas? Mees, vaata kui suur on jälg. Minu peopesast
suurem,» vangutas Einar karvamütsi.
«Pealegi on põdra jälg natukene teistsugune ning ta samm on
erinev,» ragistas Mark võsas. «Siinne eksemplar sarnaneb
hobusele.»
«Pidage hoogu, sõbrad,» sügas Einar kukalt. «Ma
võin mürki võtta, et lähimad talud, kus on
aastaringne elu ning mis viljelevad põllundust ja kus on hobuseid,
jäävad head prisked kilomeetrid kagu suunas. Ning taluhobused on
reeglina rautatud.»
«On,» noogutas Mark rahulolevalt. «Ma ütlesin pelgalt,
et siinne eksemplar sarnaneb hobusele. Ka suurus ning liikumiskiirus vastab
enam-vähem jahimeeste jutule -- nõnda võiks liikuda
treenitud traavel. Meie vastas on intelligentne olend, kes ei karda inimesi,
ent hoidub neist eemale. Siin rohkemat me täna teada ei saa.»
Einar pistis jäljeproovi kilekotti ja me sammusime aeglaselt tagasi
autoni, lausumata silpigi. Veeretasin süngeid mõtteid. On's meie
vastas ikkagi vanatühi? Või mõni kentaur, kes pole
Peirithoose pulmast saadik kaineks saanud ja tapab jahimehi lapiitide
pähe? Või sootuks müstilisem olend, missugust
inimmõistus ei oskaks vaimusilma ette manadagi?
«Mis kasu me sellest juhtumist saame?» katkestasin esimesena
tagasiteel Tartusse autos vaikuse. «Mulle näib risk liialt
suur.»
«Kasu võib olla õpetusivas, mis meie jaoks tallel; risk
on suur tundmatu, mille suurust me esialgu ei tea; ning lõppude
lõpuks on sportlik moment kah omaette väärtus,»
mühatas maakler rooli tagant. «Meie tegevust piirab pelgalt
ajafaktor -- uued ülesanded matavad nii meid kui salajase
jäägriküti kultuurkihi alla. Einar, analüüsi kabja
mudelit ja konsulteeri spetsidega, kui tarvis; Aivar, tööta
kirjandusega ning uuri koha ajaloolist tausta; mina üritan aru
pärida tarkadelt meestelt.»
Läksin kirjandusmuuseumi ees maha. Kuna elektroonilist, kõiki
eestikeelseid lehti sisaldavat andmebaasi esialgu ei eksisteeri, ootas mind
tuhnimistöö, pikk ja vaevaline vaatamata mu arhiivitöö
kogemustele ja eriväljaõppele. Esmalt määrasin
märksõnad, mida otsida, talu ning neis elanud inimeste nimed, ja
saingi käised üles käärida, lehepakid sülle asida
ja lugemissaalis platsi võtta.
Nelja ja poole tunni pärast leidsin pisikese artikli, mis võiski
olla nõel heinakuhjas, mida vajasime. 1938. a. juulikuu
«Postimees» kirjutas, kuidas rannakülas Roobi talu heinamaalt
tuli maaparanduse käigus välja huvitav leid: vanaaegse musketi
raud. Kohale saabus Tartu Ülikooli ekspeditsioon ning tudengid kaevasid
mudast välja osa arvatavasti Põhjasõja-aegsest
laagriplatsist. Põhjasõjale viitas peamine leid -- pirakas
tundmatu vapiga keedukatel, nähtavasti sõjaväe oma.
Ekspeditsioon leidis lisaks nipet-näpet, inimluid ja telgi
jäänused. Edasist uurimist takistas ühe tudengi ootamatu
kadumine.
Lappasin lehti kiiresti edasi, saades teada, et tudeng jäigi kadunuks,
leiud anti Eesti Rahva Muuseumile Raadil ning et järgmisel aastal
takistas ekspeditsiooni jätkamist rahapuudus. Ülejärgmisel
aastal algas revolutsioon ning laagriplatsi uurimine jäigi sinnapaika.
Vaatamata hilisele tunnile helistasin tuttavale Eesti Rahva Muuseumist ning
uurisin, kas sõjaväekatel on varahoidlas alles. Enne Raadi
mõisa hävimist, kus asus muuseumi põhiekspositsioon,
evakueerisid töötajad muist kraami mitmele poole maale. Suur osa
kogudest õnnestus päästa, mis asub nüüd hoidlates
üle linna laiali.
Tõesti, varamus Pauluse kiriku apsiidi all leidus mitu katelt, ent
jutu järgi ilmselgelt ükski neist ei vastanud kirjeldusele ja ma
ei pidanud vajalikuks järgmine päev kohale sõita.
Sõjaväekatel näis olevat kadunud või lahingukeerises
hävinud ning üleüldse polnud säilinud infot Roobi talu
maadel leitu osas. Teadur tänas mind vihje eest ja lubas, et tulevikus
muuseum ehk jätkab enam kui pool sajandit tagasi katkenud
kaevamistöid.
Ehkki mul polnud suuri uudiseid, lonkisin vastavalt kokkuleppele enne
kojuminekut Margi poolt läbi. Mark istus Einariga külalistetoas,
nad mängisid akna all kuuvalgel malet.
«Ahaa, sind me just ootasimegi,» rõõmustas ta mind
nähes, lükkas kuninga külili ning istus kamina ette
tugitooli, milles eelmisel õhtul oli istunud murelik vallavanem.
Kõnelesin kokkuvõtvalt kõigest avastatust,
näidates tulepaistel artiklite kserokoopiaid.
Üllatus-üllatus, ent Einari jutt kõlas veelgi
lühemalt. Ta oli käinud kipskapja tutvustamas omaaegses Zooloogia
ja Botaanika Instituudis ning sattunud naerualuseks. Asjamehed väisid,
et kipsjäljend on oskamatu kätetöö, täielik
soperdis, kuna säärast looma ei eksisteeri. Ei olevat
säärane Equus przewalski ega olevat olnud Equus
gmelini ehk tarpani jalamuster. «Millest kõigest
järeldub üheselt -- oleme õigetel jälgedel,»
lõpetas Einar.
«Üht-teist on minulgi pajatada,» muheles Mark, «Aivar,
sinu leitud artikkel on tähelepanuväärne ning täidab
viimasedki lüngad me loos. Julgen teha üheainsa täpsustuse su
jutule -- laager võib pärineda oluliselt varasemast ajast, sel
juhul klapib kõik täpselt. Läheduses asunud Rannu linnus
läks peale 1470. aastat Tiesenhausenite suguvõsa valdusesse.
Kelle vapp suure tõenäosusega katlal oligi.»
«Kallas on kirjutanud raamatu õnnetust aadlipreilist Barbara von
Tisenhusenist, kelle tapsid ta omad sugulased ja ajasid
Võrtsjärvel jääauku, sest ta tahtis astuda
vääritusse abiellu, nagu ma kooliprogrammist mäletan,»
tuli mul meelde kirjanduslooline paralleel.
«Braavo,» plaksutas Mark käsi ning võttis
kaminansimsilt raamatu. «Ja-jaa, Tiesenhausenid alias Tisenhusenid,
Rannu lugupeetud mõisavalitsejad ning kirku kuraatorid on tegelased
meie loos. Vaatame nalja viluks, mida ütleb Rannu kiriku kohta koguteos
«Eesti evangeelse luteriusu kirikud» -- mitmel korral on kirik
saanud rängalt kannatada. 1627. aastal olid temast säilinud vaid
välisseinad... nii, veidi edasi -- Rannu pikihoones ja kooris on
säilinud mõned huvitavad, 15. sajandiga dateeritavad detailid,
mis lubavad järeldada, et see kirik võis olla sisearhitektuurilt
väljapaistvamaid Eestis...»
«Mulle meenub, et von Ungern-Sternberg ehitas Reigi kirikut
väidetavalt selle raha eest, mis pime Kõpu tuletorn talle
Näkimadalate õnnistusel läkitas,» meenus mulle teine
kirjanduslooline paralleel.
«Tõenäoliselt tellisid Tisenhusenidki südame
rahustuseks peale sugulase mõrva Rannu kirikusse raidportaale,»
noogutas Einar. «Nõnda ma alul oletasin. Rannu kirikus kasutati
Lõuna-Eestis haruldast materjali, paekivi...»
«Sajaprotsendiliselt me ei tea, mis järjestuses miski juhtus, ning
paraku pole portaalid säilinud, kuid mul õnnestus saada
portaalide skits,» lõi Mark trumbi lauale.
Jaa, tuleb tunnistada, skits trumpas mind tummaks. Suurte nägude ja
punnis silmadega inimeste keskel troonis müstiline loom, mulle
hästi teada-tuntud keskaegsetest legendidest. Kas tõesti...?
Langetasin tummalt kserokoopia.
«Su silmad ei peta sind,» võttis Mark koopia mu
lõtvade näppude vahelt, silmitsedes seda hellalt. «Meie
salapärane jahimees on käes. Puhas ja rikkumata. Keskajal
sümboliseeris ta Kristust, Hiinas tähistas ta tarkust, leebust,
head tahet ja pikaealisust.»
«Kas ükssarvik on olemas?!» hüüatasin rabatult.
«Ta on muinasjutuloom!»
«Ükssarvik on olemas,» vastas Mark leebelt. «Elu on
muinasjutuline ja muinasjutus on palju elulist, nagu ütlevad klassikud.
Ja ta elab Võrtsjärve kaldal, jätab sinna jälgi ja
pabulaid. Ta on väga elus, usu mind. Leebe ning metsik ühtaegu.
Keskaegse pärimuse kohaselt on ta sarvel võimsa vastumürgi
toime mistahes toksiinile, aga lugemata arvu küttide
eluküünla on ta sarv kustutanud. Härjavõitlus on
ükssarviku püüdmisega võrreldes
liivakastimäng.»
«Aga...» alustasin abitult vastuväidet, «kas te
väidate, et ükssarvik on elanud Võrtsjärve
ääres õigusjärgsest Eesti Vabariigist saadik?»
«Võrtsjärve ääres elab koguni inimesi
õigusjärgsest Eesti Vabariigist saadik,» kostis Einar
«Loomade elu» lapates. «Ükssarviku täpset eluiga me
ei oska öelda ja põhjuseks võib olla asjaolu, et keegi ei
ela temast vanemaks. Ma ei oska praegu ühtegi näidet tuua. Meie
ükssarvik on järveäärses võsas elanud juba sadu
aastaid, väga suure tõenäosusega 15. sajandist alates, ent
võib-olla veidi hilisemast ajast alates. Igal juhul elas ta Liivimaal
Põhjasõja ajal, mida tõestab Rannu kiriku hävinud
portaal.»
«Hüva, seletage mulle nüüd, kuidas on seotud
Tisenhusenite pere ükssarvikuga? Kas ükssarvik oli nende
lemmikloom?»
«Jah, peaaegu et oligi,» kinnitas Mark tõsisel
häälel. «Täpsemini Barbara von Tisenhuseni lemmikloom.
Legend ütleb, et üksnes neitsi võib ükssarviku
taltsaks teha. Barbara käis metsas ning järve ääres
kõndimas ja võis ükssarvikut trehvata.
Tõenäoliselt kohtas ta ükssarvikut esimest korda sealsamas
soisel heinasiilul, mis kuulus Roobi popsikohale, kus meiegi täna
hommikul käisime. Tõenäoliselt muutusid preili Barbara
sugulased kahtlustavaks ning luurasid ta järel...»
«Ning kui nad avastasid, et ta käib kohtumas ükssarvikuga,
kutsus valitseja jäägrid kaasa, varustas tallimehed musketitega ja
üritas looma õnneks võtta,» jätkasin,
kujutledes, kuidas kõik juhtuda võis sarnasel kuuvalgel
ööl sadu aastaid tagasi.
«Usun, et Barbara ei teadnud sellest midagi, üritas
ükssarviku ette seista ning sai ütlemata juhuslikul ja
ülekohtusel moel surma,» rändas Margi mõte samadel
radadel. «Vana tõde ütleb, ära anna püssi
igaühe kätte! Kes teab, kuid äkki Barbara tõepoolest
päästis ükssarviku elu? Ükssarvik seevastu ei halastanud
kellelegi, keda iganes kätte sai. Ning musketid polnud
tänapäevased automaatrelvad, mille abil võid enamiku
herilasepesa asukaid minuti jooksul tappa. Küllap mõisamehikesed
lasid relvad esimese ehmatusega tühjaks ja teist minutit neile enam ei
antud... Sa mainisid, et sündmuskohalt leiti kaks musketi
laadimisvarrast.»
Nõnda ma olin lausunud. Kujutlesin hirmust värisevaid tallimehi
musketeid laadimas või jalgadele valu andmas. Ükssarviku eest
kaugele ei jookse. Ükssarvik jookseb nagu antiloop, meenutasin olendi
väledust hinnanud auväärse vallavanema jutu põhjal.
Üksnes hobustel mehed võisid pääseda, kui nad
silmapilk kannuseid andsid. Hiljem fabritseeriti mõisas häbitu
luiskelugu, mis on meie päevini elanud.
Uurisin hiljem arhiivist, et Tiesenhausenite käsi ei käinud Rannus
igatahes hästi ja Rootsi kuningas Gustav Adolf andis mõisa 1626.
aastal sekretär Bureusele. Edaspidigi vahetas mõis sageli
omanikke. Vene keisrinna andis mõisa 1743. aastal von
Campenhausenitele. Von Campenhausenitelt läks mõis von
Bötligeritele. Need ei pidanud Rannus kaua vastu ning vahetasid selle
von Cavelitega Kriimanni mõisa vastu. Von Cavelid sokutasid
mõisa von Siversitele, kelle kätte jäi mõis viimaks
pikemaks ajaks.
Küllap polnud von Siversid kirglikud jahimehed, kes ei sattunud kunagi
Roobi talu maadele, püss käes ja klähviv koerakari sabas.
Eesti Vabariigi valitsus võõrandas mõisa 1919. aastal
igatahes viimastelt omanikelt von Bergidelt, rahumeelselt suguvõsalt,
kes tegeles näputööga ning armastas jälgida, kuidas vili
kasvab.
«Kogu häda sai alguse minu hinnangul vallavalitsuse otsusest anda
jahirendimaad õigusjärgse jahiseltsi asemel linnameeste
käsutusse,» ohkas Mark nukralt, tuiutades söestuvate halgude
krõbinat kaminas. «Maamehed teadsid, kus võib
küttida ning kus mitte. Neile polnud tarvis õppetundi, kus ja
kuidas relvadega ringi käia.»
«Mida me ette võtame? Vallavanem meid ei usuks ja kui usukski,
seda halvem. Meile, talle ja ükssarvikule.»
«Ei, vallavanemale ei kõnele me a-d ega o-d,» noogutas
Mark. «Me ostame Roobi talu maad ära ja metsastame.
Lööme eravalduse sildid igale poole üles ning ässitame
jahimeestele koerad kallale, kui need viisakast jutust aru ei saa.»
«Las ükssarvik elab pealegi rahus,» nõustus Einar.
«Senikaua, kuniks me mahepõllumajandussaadusi tarbime, pole meil
ta sarve vaja...»
«...muuseas, ta peaks selle natukese aja tagant maha ajama, nagu
põder,» pistis Mark vahele, «võib-olla
viiekümne, võib-olla seitsmekümne aastat tagant.»
«...hästi, meie ei himusta ta liha,» parandas Einar naeru
pugistades, «ent «Tipp&Margil» läheb vapilooma vaja,
rahvakeeli maskotti. Kas meie firma haare on Briti Impeeriumi omast nigelam?
Ma usun, et nende vapiloom sünnib vapiloomaks meilegi.»
«Miks mitte? Kümnendi algul ehitati Rannu mõisa endisese
magasiaita restoran «Barbara», mille katuse
Võrtsjärve-poolsele küljele kujundasid kive laduvad
töömehed ükssarviku stiliseeritud kujutise, mis meenutas
mulle pigem heatahtlikku stegosaurust,» meenutasin
läbisõidul nähtud pilti. «Firma vapiloomaks ta
kõlbaks, meie korporatiivne sümboolika vajabki uue aastatuhande
eel uuendamist. Meid ootab teine edukas aastatuhat! Ainult -- kas meil on
kunstnikku, kes julgeks ja suudaks meie vapiloomast heraldilise, ent
ühtlasi tõetruu pildi maalida? Mulle näib, et meil
läheb julget neitsit vaja. Ehk sa räägid Mariaga?»
pöördusin Margi poole.
«Marial on muudki teha, kui ükssarvikut jahtida,» torises
Mark teeseldult. «Ah, seltsimehed, millenniumihullus on tabanud meidki.
Millisest ükssarvikust käib jutt? Kas tollest
muinasjutuloomast?»
Elva, 23.-24. november 1999
|