Spikker
Kuidas
käsitleda liikumisvõrrandit.
Vektorkujul antud liikumisvõrrandiga on
ikka ja jälle probleeme. Et asi ükskord selgeks saaks, annan lühikonspekti.
Alguseks lepime kokku tähistes:
1. Mis
on liikumisvõrrand?
![]() |
mis on samaväärne kolme skalaarse võrrandiga:
![]() |
Newtoni mehaanikas on kombeks esitada neid võrrandeid
ruutpolünoomina
![]() |
Liikumisvõrrandi esimest tuletist nimetatakse kiiruseks:
![]() |
ja teist tuletist kiirenduseks:
![]() |
Kui kiirendus on konstantne, on kõik kolm
koordinaatvõrrandit samaväärsed koolifüüsikast tuntud "mitteühtlase
sirgliikumise" valemitega:
![]() |
See, et me teame,mismoodi liikumisvõrrand
välja näeb, ei tee meid targemaks. Me peame oskama teda koostada ja kasutada.
2. Liikumisvõrrandi
kasutamine.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asukoht on asukoht; kiiruse ja kiirenduse
kohta võidakse küsida ka suunda. Suunda saab anda nurkadega kiirusvektori ja
koordinaat-telgede vahel; kooligeomeetriast teame, et piisab ka kahest nurgast
(nurk xy-tasandiga ning nurk vektori projektsiooni ja x-telje
vahel tasandil xy).
![]() |
Meie ülesandes on näiteks kiirusvektori
nurk x-teljega:
![]() |
Aga y- ja z-teljega?
Mõelge ja arvutage!
Kiirendusega on veel üks vigur. Nagu
loengutes kuulsite, jagatakse see kaheks komponendiks:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Näe - välja tuli!
3. Liikumisvõrrandi
koostamine
Seda võib mõista kaheti: võrrandit saab
"kokku panna", kui on teada kiirendus (pole tähtis, kas konstantne
või ajas muutuv) ning keha asukoht ja kiirus vähemalt ühel ajamomendil. Teine -
ja hulka tõsisem - on ülesanne, kus liikumisvõrrand tuleb endal tekitada,
lähtuvalt konkreetsest ülesandest. Aga see on rohkem teoreetilise mehaanika
probleem ja siinkohal me sellega ei tegele.
Niisiis: meil on antud kolm vektorit:
![]() |
kus indeks "0" tähistab vastava
suuruse väärtust hetkel t = 0 . Kui
mõni neist on ülesande algtingimustega antud, võime selle kohe
"võrrandisse panna". Kui mitte, tuleb rehkendada.
Teeme näiteks ülesande: Leida
liikumisvõrand kui:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
NB! See, et lähtevalemeis on mõni
baasivektor puudu, tähendab vastava komponendi (koordinaadi, kiiruse,
kiirenduse) võrdumist nulliga. Meie ülesandes näiteks x hetkel t = -1 .
![]() |
ning loomulikult ka algasukoha
(z-koordinaadi) valemis.
![]() |
Muuseas - neid valemeid on väga lihtne
kontrollida. Pange lõppvastusesse algandmetele vastavad ajamomendid, rehkendage asukohad ning kiirused ning
vaadake, kas algandmed ikka välja tulevad. Kui mitte, hakake viga otsima.
Loomulikult saab neid ülesandeid
"edasi arendada". Nii kiirust kui kiirendust saab panna algandmetesse
mooduli ja nurkade kaudu; kiirenduse võib anda tangentsiaal- ja
normaalkomponendiga. Või pakkuda nurka kiirusvektori suhtes...
Eks proovige. Ja loodame, et selles tekstis vigu ei ole...