Teine loeng
3. Staatika
Sõnaga "staatika" (kr. statos -- tasakaal) tähistatakse füüsikas
tasakaaluõpetust. Tasakaaluseisundid on matemaatiliselt lihtsamalt
kirjeldatavad, kuna ajaline sõltuvus (muutumine) puudub. Seepärast
kasutatakse staatika valemeid ka keerulisemates süsteemides (näiteks
automootoris) toimuvate protsesside uurimisel, kujutades neid
tasakaaluseisundite ajalise järgnevusena.
Staatika jaguneb alaliikideks vastavalt uuritavale objektile. Nii
kirjeldab hüdrostaatika (kr.
hydor -- vesi) vedelike
tasakaalu, elektrostaatika elektriliselt laetud kehade tasakaalu jne.
Kui lisandit pole, mõeldakse tavaliselt tahkete makrokehade
tasakaaluseisundi uurimist.
|
Staatika uurib olukorda, kus keha (süsteemi) olek ei muutu.
|
Staatika on lihtne ka sellepärast, et ta koosneb ühest ainsast
seadusest:
Keha on tasakaalus parajasti siis, kui:
a) temale mõjuvate jõudude summa on null;
b) temale mõjuvate jõumomentide summa on null.
| |
Alustame keeleõppest.
- Jõud on suurus, mille abil kirjeldatakse
kehade vastasmõju.
- Keha on üldnimi kõiksugu asjade kohta juhul,
kui nende eripära meid ei huvita (näiteks liikumise seisukohalt).
- Vastasmõju ei tähenda midagi enamat kui vastastikust ("sina
mulle - mina sulle") mõjustamist. Füüsikas on vastasmõju tagajärjeks
oleku muutus, ja
- oleku all mõistame keha kirjeldavate
parameetrite väärtuste (täielikku) komplekti. "Täielikkku" on
sulgudes sellepärast, et enamuse ülesannete korral ei muutu korraga
kõik parameetrid - seega võime oleku muutuse uurimisel mittemuutuvad
parameetrid vaatluse alt välja jätta.
|
Definitsioonid meelde jätta!
|
Mehaanikas tähendab oleku muutus liikumise muutust:
- paigalseisev keha
hakkab liikuma,
- liikuv keha muudab oma kiirust või liikumissuunda.
Liikumist ennast on kahte tüüpi:
- kulgev liikumine, kui vabalt
liigutatav keha muudab oma asukohta ja
- pöörlev liikumine, kui keha
on kinnitatud (pöörlemisteljele) ja võib seetõttu vaid pöörduda,
muutes oma ruumilist orientatsiooni (asendit ruumis).
Ehkki
mõlemat tüüpi liikumised toimuvad samaaegselt, võib neid tavaliselt
eraldi kirjeldada: auto liikumine maanteel loetakse kulgevaks ja
sellest lähtuvalt ehitatakse välja nii tema kere ja vedrustus kui
maantee profiil; samal ajal töötab kogu jõuseade ning ülekanded
pöörlevas liikumises, mistõttu nende konstrueerimisel võib kulgliikumise
seadused arvestamata jätta.
|
Asukoht:
toas
laual
tänaval
Asend:
püsti
külili
kummuli
|
Tasakaalus keha ei tohi hakata ei "kulgema" ega pöörlema. Ülaltoodud
seaduse kaks tingimust käivadki kahe liikumise tüübi kohta.
Kui
kehale mõjuvate jõudude summa on null, ei saa ta muuta oma
kulgliikumist. Aga ta võib hakata pöörlema - juhul, kui kaks
vastassuunalist jõudu moodustavad jõupaari, st. mõjuvad keha
erinevatesse punktidesse nii, et tekib pöörlemine. Sellise mõjustuse
mõõtmiseks kasutatakse mõistet "jõumoment" - suurust, mis
kirjeldab pöölemise muutuse põhjuseks olevat vastasmõju liiki.
Arvutamise seisukohalt on oluline, et jõumomendi määrab lisaks jõu
suurusele ka see, kui kaugel pöörlemisteljest ta keha mõjutab.
Jõumomendiks nimetatakse jõu ja tema õla
pikkuse korrutist; jõu õlg on võrdne jõu mõjumissihi kaugusega
pöörlemisteljest.
Nüüd on selge ka tasakaalutingimuse teise poole mõte. Kui kaks
jõudu mõjuvad kehale
vastassuunas piki samat sirget, on summa igal juhul null. Aga summa
on null ka siis, kui sirged on erinevad, kuid paralleelsed. Kuid
sellised jõud on suutelised keha pöörama - kuni saab nulliks
ka nende jõudude momentide summa.
|
NB! Paljud füüsikalised suurused - nagu siin jõumoment - defineeritakse
algebralise seose (valemi) abil.
Suunatud suuruse -- vektori -- märgi muutmine tähendab suuna muutumist vastupidiseks.
|
Õpikutes kasutatakse mõnikord väljendit "algebraline summa".
Sellega tahetakse öelda, et ei piisa, kui jõudusid väljendavad
numbrid tuimalt kokku liita. Tuleb arvestada jõudude märke ja
kontrollida, kas pole tegu vektoritega.
Kui jõud mõjuvad piki sama sirget, piisab märkidest. Kui mitte, tuleb
kasutada vektoreid. Jõumomendid - juhul, kui keha on teljele
kinnitatud, võivad teda pöörata kas ühes või teises suunas; niisiis
piisab ka siin märkidest. See, kumba pööret lugeda positiivseks ja kumba
negatiivseks, on kokkuleppe asi, tavaliselt loetakse positiivseks
pööre vastu kellaosuti liikumise suunda - nii, et pööre
suurendaks pöördenurka. Staatikas, st. tasakaaluolukorras, pole sel
loomulikult tähtsust, valida võib mõlemat pidi ja oluline on vaid
see, et erisuunalised pöörded oleks ka erimärgilised.
Staatika pole lihtne, ja eesseisvas teoreetilise mehaanika kursuses
õpitakse seda põhjalikult. Meie piirdume kahe (lihtsa?) valemiga.
Neist esimene (ühedimensionaalne) annab pöörlemistasakaalu valemi:
ja teine (kahe- või kolmedimensionaalne)
paneb tasakaalu lõplikult paika. Kehtima peavad nad loomulikult
samaaegselt, muidu poleks ju tasakaalu.
Vaadelda (matemaatilist mudelit teha) võib aga eraldi. Pakun välja
kaks "masinat", esimese pöörlemis-, teise kulgemistasakaalu jaoks:
Ülemisel pildil on ratas, mida pööravad täisnurga all olevatele
varrastele kinnitatud raskused. Ratas võib teljel pöörelda ning kui
tal on tasakaaluasend, peab ülaltoodud tingimus olema täidetud.
Arvutuse teeb raskemaks see, et lihtne on määrata koormise kaugust
pöörlemisteljest, mitte aga jõu mõjumissihi kaugust, st. jõu õlga.
Viimane sõltub seadeldise orientatsioonist (ratta pöördenurgast), mis
muutub ratta pöördumise käigus.
Alumisel pildil on mudel, kus proovikehale K mõjuvad
koormiste ja poolt tekitatud jõud. Kus on
proovikeha tasakaaluasend?
Mõlemal probleemil on geomeetriline lahend. Jõumomentide korral on
selleks nn. Archimedese kangi valem:
Kang on tasakaalus siis, kui tema õlgadele riputatud koormiste
kaugus toetuspunktist on pöördvõrdeline koormise kaaluga.
See tähendab, et kui joonisel on vasakpoolse koormise mass
kaks korda suurem kui mass, pöörab seadeldis end nii, te kaugus
koormisest kuni pöörlemisteljest tõmmatud vertikaalini on kaks
korda väiksem kui koormise kaugus. Muidugi ei tohi nad
olla samal pool seda vertikaali. Aga miks?
Alumise "masina" lahend on samuti geomeetriline: et kolme vektori
summa oleks null, peavad nad üksteise otsa tõstetuna moodustama
suletud joone - hulknurga. Antud juhul siis kolmnurga. Kui sellise
kolmnurga joonistamine on võimalik, on võimalik ka tasakaal. Aga kui
ei ole? Ja millisel juhul ei ole?
Veel üks probleem: Kolmest lõigust annab kokku panna ainult ühe
kolmnurga, ja sedagi mitte alati. See-eest rohkema arvu jõudude
korral on võimalike kinniste murdjoonte arv suurem. Näiteks võime
neljast lõigust kokku panna juba kaks kinnist joont:
Mida see tähendab tasakaalu koha pealt? Pingutage ajusid!
|




|
4. Kinemaatika
"Kinemaatika" tuleneb kreekakeelsest sõnast
kinema ehk
lühemalt kino. Tähendab see liikumist; ja vastav mehaanika osa
uuribki liikumist - mitte niivõrd selle põhjusi kui just liikumise
matemaatilise kirjeldamise võimalusi.
Aeg. Liikumine tähendab asukoha ning asendi
(orientatsiooni) muutumist. Muutumine, erinevalt püsivast seisundist
(staatika!) nõuab vähemalt kaht parameetrit, millest üks on
argumendiks (muutub sõltumatult liikuvast kehast), teine aga
väljendab liikumist ennast. Kui argumenti pole täpsustatud (näiteks
lausega "rõhu sõltuvus temperatuurist"), on sõltumatuks argumendiks
aeg.
Aja muutumine pole meie poolt kontrollitav, aeg muutub
iseenesest (nagu tihti öeldakse - voolab) ja seetõttu kulgeb enamus
looduslikke protsesse nagunii olekute ajalise järgnevusena. Seejuures
pole aeg ise ühegi protsessi põhjustajaks. Aeg pole ka mõõdetav,
vähemalt mitte nii, nagu me mõõdame tavalisi suurusi. See, mida me
nimetame "aja mõõtmiseks" on tavaliselt mingi ajas kulgeva protsessi
võrdlemine teise, lihtsama (perioodilise) protsessiga, nagu Maa
pöörlemine või kellapendli võnkumine.
|
Aja mõiste sisse toomine annab võimaluse võrrelda erinevaid liikumisi.
- ehk
liikumisi võrreldakse aja mõiste abil.
Kas saite aru? Mõelge hoolega!
|
Veel räägitakse, et aeg voolab ainult ühes suunas (minevikust
tulevikku) ja seepärast on kõik põhjuslikku laadi seosed võimalikud
vaid sel kujul, et põhjus eelneb (ajaliselt) tagajärjele. Mida
selline aeg endast kujutab, selle üle on filosoofid vaielnud
aastatuhandeid. Matemaatika vaatepunktist on aeg universaalne ja väga
kasulik vahemuutuja, mille abil saab siduda üsnagi erinevate
protsesside võrrandeid.
Kogu see jutt ei tohiks häirida meie igapäevaseid suhteid ajaga. Kell
on hea riist, pole tähtis, miks ja kuidas ta töötab. Peaasi, et aega
näitab.
| |
Ruum ja koordinaadid. Niisiis on liikumine keha
asukoha muutus, mis väljendub sel viisil, et mingil ajamomendil oli
keha ühes, mingil teisel momendil aga teises kohas. Seda "kohta"
saame määrata vaid teiste kehade suhtes; matemaatiliselt on asukohta
kõige parem väljendada kohavektoriga , mis algab ühe ja
lõpeb teise keha juures. Seda keha, kust vektor lähtub, nimetatakse
taustkehaks ja nii peab kohavektori muutumine väljendama
uuritava keha liikumist taustkeha suhtes.
|
Kohavektor on suunatud lõik taustkehast uuritava kehani.
Ta näitab uuritava keha asukohta taustkeha suhtes
|
Füüsikud tavatsevad ütelda, et liikumine toimub kolmemõõtmelises
eukleidilises ruumis. Matemaatiliselt on ruum
mitmeparameetriliste muutujate hulk, millest igaüht kirjeldab korraga
kaks või rohkem arvu. Tegelikult on ruumi mõiste tulnud
matemaatikasse just füüsikast, kus ta tähistab "kohta, kus liiguvad
kehad". Eestikeelne termin on tulnud saksa keelest (Raum - tuba),
inglise keel kasutab siin mõistet "tühjus" (space), vene keel mõistet "ulatus" (prostranstvo ).
Selle igapäevase ruumi
matemaatiliseks kirjeldamiseks töötasid vanad kreeklased välja
erilise teaduse - geomeetria, mis rajanes deduktiivsetel järeldustel
Eukleidese poolt kirja pandud viiest aksioomist. Alles möödunud
sajandil leidsid matemaatikud, et Eukleidese ruum polegi
ainuvõimalik, vaid kujutab erijuhtu, üleminekuvormi kahe kõvera ruumi
- avatud (hüperboolse) meetrikaga Lobatševski ruumi ning suletud
(elliptilise) Riemanni ruumi vahel. Küll on aga Eukleidese ruum neist
kõige lihtsam ja kuna ta on tavafüüsika tarbeks ka piisavalt täpne,
kasutatakse teda endistviisi. Ainult väga tugevate jõuväljade ning
ülisuurte mastaapide korral kasutatakse ka mitte-eukleidilisi ruume.
Koordinaadid. Termin kolmemõõtmeline väljendab
vektori kirjapanekuks vajalike sõltumatute muutujate - koordinaatide
- hulka. Igapäevakogemus kinnitab. et keha asukoha määramiseks
piisab kolmest arvust (tinglikult pikkus, laius ja kõrgus). Nende
kolme arvu saamiseks tuleb konstrueerida koordinaatsüsteem -
reeglistik nimetatud arvude leidmiseks. Lihtsaim ja sagedamini
kasutatav on ristkoordinaadistik (ka Descartes'i või
Cartesiuse koordinaadid): kolm üksteisega risti olevat
ühikvektorit, mille suunale projekteeritakse kirjeldatav kohavektor.
Neid nn. baasivektoreid tähistatakse tähtedega ,
ja ning nad koos moodustavad ortonormaalse reeperi
("orto" tähendab siin ristseisu e. ortogonaalsust, "normaalne" aga
seda, et vektorite pikkus on normeeritud väärtusega üks pikkusühik).
Kui selline reeper on konstrueeritud, saab iga vektorit kirja panna
kui kolme teljesuunalise vektori summat:
asendades raskestimõistetava kujundi arusaadava tavaarvude
kolmikuga .
|

Reeper ja koordinaadid
|
Kuhu jäi taustkeha? Pole ta kuhugi kadunud - meie "reeperi"
moodustabki taustkeha. Telgede suunad, ehkki suvaliselt valitud,
jäävad edaspidi taustkeha suhtes paigale. Muidugi kulgeb kohavektor
"punktist punkti" ja kirjeldab seega vaid uuritava keha kindla punkti
liikumist taustkeha mingi kindla punkti suhtes. Aga kulgliikumise
tarbeks sellest piisab: et liikumise määrab mitte kohavektor ise,
vaid selle muutus ("nihe"), siis liiguvad samal kombel ka kõik
uuritava keha ülejäänud punktid - ning seejuures taustkeha ükskõik
millise punkti suhtes.
Täpsuse huvides tasuks viimase lause üle järele mõelda.
Aja ja ruumi ühikud. Siin on paras aeg meenutada
füüsikas kasutatavat ühikute süsteemi. Praegu enamlevinud mõõtühikute
rahvusvaheline süsteem SI lähtub neljast põhiühikust, millest
esimesed ongi ajavahemike pikkuse (kestuse) hindamiseks kasutatav sekund
ja ruumilist ulatust väljendav pikkusühik meeter. Seejuures on
ajaühik üldse "kõige põhilisem", ta on määratud loodusliku standardi
- aatomisisese kvantülemineku energia - kaudu:
|
Aja ühik määratakse aatomisiseste võngete kestuse kaudu
|
Sekund on ajavahemik, mis on võrdne tseesiumi isotoobi
põhiseisundi kahe peenstruktuuri nivoo vahelise ülemineku
9 192 631 770 perioodiga.
Kus on siin energia? Aga tänapäeva (kvant)füüsikas määrabki
sagedus energia(kvandi) suuruse. Ja samuti: aatomisisese ülemineku
energia annab alati ühesuguse sageduse. See, miks on valitud just
tseesium ja miks just kirjeldatud üleminek, on määratud tehnikaga:
toodud skeemi on lihtsalt kõige odavam realiseerida.
Pikkusühiku meetri saab määrata juba ajaühiku kaudu. Teades
(relatiivsusteooriast!), et valguse kiirus on ühesugune kõigil
planeetidel ja kõigis taustsüsteemides, määrataksegi meeter kui
kindla aja jooksul valguse poolt läbitud tee:
|
Pikkuse ühiku määrab (aja kaudu) looduse universaalkonstant - valguse kiirus.
|
Meeter on vahemaa, mille valgus läbib vaakumis
1/299 792 458 sekundiga.
Ja jälle on definitsiooni taga tehniline lahendus: kõige
täpsemini saamegi pikkust määrata valguse lainepikkusega võrdlemise
teel. Aga lainepikkus on tuletatav sagedusest ja valguse kiirusest.
Meie jaoks on nii sekund kui meeter olemas vastavates erilaborites
kontrollitud ning reguleeritud mõõteriistade kujul. Nii me kasutamegi
mõõdulinti ja kella ning ei mõtle rohkem etaloonide (ühikuid
määravate eeskirjade) peale.
Liikumisvõrrand. Keha asukoha sõltuvus ajast
tähendab seda, et ülal toodud kohavektor tuleb anda sõltuvana ajast.
Milline see sõltuvus täpselt on, tuleneb liikumise iseloomust.
Oluline on see, et kui paneme liikumisvõrrandis argumendiks oleva aja
tähise asemele mingi (positiivse või negatiivse) reaalarvu, peab
võrrand andma meile keha asukoha (koordinaadid) sellele reaalarvule
vastaval ajamomendil.
Seega on liikumisvõrrandiks vektorvõrrand
kus , ja on kolm sõltumatut funktsiooni. Nii
võiks liikumisvõrrandit käsitleda ka kui kolmest tavalisest
võrrandist koosnevat võrrandisüsteemi.
Klassikalises (Newtoni) mehaanikas antakse liikumisvõrrand tavaliselt
kas teist järku diferentsiaalvõrrandi või ruutpolünoomi kujul. Neist
esimene
kujutab Newtoni II seadust, teine
tavalist koolifüüsika "ühtlaselt muutuva liikumise valemit", kus
algasend , algkiirus ning kiirendus on
antud vektorkujul. Et temast saaks tavaline võrrand, tuleb ta
koordinaate pidi lahti kirjutada. Proovige.
|
NB! See on Teile antud ülesanne. Lahendage!
|
Mis vahe on neil kahel võrrandil? Kui on tegu "ühtlaselt muutuva
liikumisega", st. kui kiirendus on konstantne - siis ei mingit.
Ainult et tavaliselt kiirendus ei ole konstantne, kuna kehale mõjuv
jõud pole peaaegu kunagi konstantne. Siis tuleb lahendada esimene
võrrand. Või panna teise võrrandisse ajast sõltuv kiirendus, mis teeb
sama välja ega pole ka lihtsam.
Liikumisvõrrandi lahendamine kuulub dünaamikasse. Ja ega
kinemaatika polegi mingi iseseisev mehaanika osa.
|   |
Pöörlemise võrrand. Staatika ülesandes rääkisime
ratta pöördumisest. Ka seda pöördumist saab mõõta, kasutades
pöördenurka, mida mõõdab nurk pöörleva keha mistahes punkti
pöördeteljega ühendava ristlõigu (nn. pöörlemisraadiuse) kahe eri
ajamomendil määratud asendi vahel. Kui pöörleb tahke keha, on selle
kõigi punktide pöördenurgad samad. Nii saame keha pööret kirjeldada
üheainsa, pealegi veel skalaarse suurusega. Tähistades pöördenurga
, nurk-kiiruse ning nurk-kiirenduse ,
saame kulgliikumisega analoogilise võrrandi:
|

|
Pöördenurga ühikuna võib kasutada kõiki nurgamõõdu ühikuid,
nagu kraad, radiaan, täispööre. SI-süsteemi ühikuks on radiaan:
| |
Radiaan on nurgamõõdu ühik, mis on võrdne ringjoone
raadiuse pikkusele kaarele toetuva kesknurgaga. Üks täispööre võrdub
radiaaniga.
| |
See on väga mugav ühik, kui meil on tarvis leida pöörleva keha
mistahes punkti joonkiirust. Kui pöördenurka mõõta radiaanides, tuleb
nurkkiiruse ühikuks "radiaani sekundi kohta" (rad/s või lihtsalt 1/s
- radiaan kui kaare pikkuse ja raadiuse pikkuse suhe on tegelikult
dimensioonita suurus). Et saada joonkiirust (kiirust, millega liigub
pöörleva keha mingi punkt), tuleb nurkkiirus korrutada vaadeldava
punkti kaugusega pöördeteljest.
Pöördenurga märgist. Keha saab teljel pöörata kas ühele või teisele poole. Üht neist pöördeist tuleks lugeda positiivseks, teist negatiivseks. See tuleb jällegi kokku leppida. Ja kokkulepe on nii, et positiivseks loetakse pööre vastu kellaosuti liikumise suunada.
See on lihtne vaid paberile joonistatult. Kui vaadata pöörlevat keha ruumis ühelt poolt, näeme teda pöörlevana üht, teiselt poolt vaadatuna aga teistpidi. See, kummalt poolt vaadatakse, määratakse teljele kantud suuna -- pöörlemisvektori -- abil. Aga sellest hiljem, tahke keha liikumist kirjeldavas osas.
| |
Liikumisvõrrandi diferentseerimine.
Liikumisvõrrandis on antud keha asukoht (kohavektor) sõltuvalt ajast.
Newtoni järgi on see funktsioon pidev, järelikult võib
liikumisvõrrandit diferentseerida.
Liikumisvõrrandi esimest tuletist aja järgi nimetatakse
kiiruseks. See näitab, kui kiiresti liigub keha antud ajahetkel.
Liikumisvõrrandi teist tuletist aja järgi (kiiruse esimest
tuletist) nimetatakse kiirenduseks. Kiirendus näitab kiiruse
muutumise kiirust antud ajahetkel.
Joont, mis ühendab keha asukohti järjestikustel ajamomentidel,
nimetatakse keha trajektooriks. Keha liigub ruumis piki
trajektoori. Trajektoor on sile joon; temas ei ole katkevusi ja muid
iseäralikke punkte.
Kiirusvektor on trajektoorile alati puutujaks, ta näitab
liikumissuunda. Kiirendusvektor seevastu võib olla trajektoori suhtes
ka nurga all. Ta on seda alati, kui keha liigub piki kõverjoont. Et
kõverjooneline liikumine tähendab liikumissuuna muutust, peab sellega
kaasnema kiirusvektori muutumine isegi siis, kui kiiruse väärtus
(vektori moodul) ei muutu. Liikumissuuna muutust põhjustavat
kiirenduse komponenti nimetatakse normaalkiirenduseks ja ta on
alati kiirusvektoriga (seega ka trajektooriga) risti. Kiirenduse
liikumissuunalist (kiirusvektoriga samas sihis olevat) komponenti
nimetatakse tangentsiaalkiirenduseks (ingl.,lad., tangent -- puutja).
Ülesanne: püüdke kirjeldada suurusi, mis tekivad
pöördliikumise võrrandi diferentseerimisel.
|

|