Uus Websteri sõnastik:
-- laserivalguse abil tekitatud kolmemõõtmeline kujutis
Eesti Entsüklopeedia 3., lk. 467:
-- holo- (täis-) ja grapho (kirjutan),
interferentsmenetlus esemete ruumkujutise salvestamiseks ja nähtavaks
muutmiseks
Esimesena allutas inimene perspektiivi. See juhtus umbes 15. Sajandil (küsi kunstikoolist!). Perspektiivi on lihtne paberile panna, tuleb vaid esemed joonistada õige suurusega ja pisut kohendada nende kuju. Lihtne küll, aga mitte triviaalne.
Ruumitaju kolmas element -- binokulaarne nägemine -- alistati möödunud sajandil. Selleks valmistatakse stereopaar -- kaks sama objekti fotot või joonist, mis on pildistatud (graafiliselt konstrueeritud) kahest lähestikku asuvast punktist. Stereopaari kahel komponendil on motiiv kujutatud parallaktilise nihkega ja kui vaadata ühe silmaga üht, teisega teist kujutist, õnnestub ruumitaju "ära petta". Probleemiks on see, kuidas sundida kumbagi silma vaatama just oma pilti. Tunneme kolme meetodit:
Tavafoto pildistamisel lähtume geomeetrilise optika põhiseadusest -- valguse sirgjoonelisest levimisest. Objektilt lähtuvad valguskiired juhitakse fotoaparaadi objektiivi abil filmilindile, kuhu jäädvustub varjatud kujutis. Film töödeldakse ja saadakse tasapinnalised fotod.
Hologrammi pildistamisel jäädvustatakse fotoemulsioonis mitte eseme kujutis, vaid sellelt lähtuv valguslaine. See saab võimalikuks tänu laservalguse eripärale, mida füüsikas nimetatakse koherentsuseks. Kui tavalise valgusallika aatomid kiirgavad valgust juhuslikult, kõikvõimalikes suundades ja erinevate laineomadustega, siis laseri valgus on kogu aeg ühesugune. Vee pinnal levivate lainetega võrreldes on laserikiir nagu merelaine, tavavalgus aga nagu virvendus porilombis. Esemelt peegeldunud lainete kuju sõltub nii eseme peale langevast valgusest (lainest) kui eseme enda kujust ja värvusest.
Loomulikult ei saa ruumis tohutu kiirusega levivat valguslainet kinni püüda. Seetõttu kasutatakse muusikas hästi tuntud nippi -- tekitatakse nn. seisevlaine, kus osakeste (näiteks pillikeele või trumminaha) võnked sõltuvad nede ruumilisest asukohast, jäädes ajas muutumatuks. Selleks tuleb liikuv laine kokku juhtida samasuguse nn. tugilainega. Kohtades, kus lained liituvad samas faasis (lainehari kohtub laineharjaga), tekib intensiivne võnkumine; seal, kus kokku saavad lainehari ja -org, võnkumine samahästi kui puudub.
Siin peitub hologrammi pildistamise idee: esemelt hajunud valgus tuleb kokku juhtida laserist otse tuleva valgusega, nn tugikiirega. Lainete kohtumispiirkonnas tekib seisev valguslaine -- osas ruumipunktides on valgus intensiivsem, osas punktides nõrgem. Kus need punktid asuvad, sõltub ainuüksi hajunud lainest (laserivalgus on kogu aeg ühesugune). Seega kannab seisulaine täielikku infot esemelt tuleva valguse kohta. Sellesama valguse, mis meie silma sattudes tekitab kujutise vaadeldavast esemest.
Joonis: Hologrammi pildistamine
Edasi on vaid tehnika küsimus. Paneme seisulaine piirkonda fotoemulsiooni, see säritub neissamus valguspunktides. Kui saadud pilt ilmutada, tekib fotoplaadile mitte midagi ütlev muster. Aga niipea, kui seda mustrit tugikiire suunast valgustada, taastub ruumis endine, objektilt lähtuv laine.
Miks? Tugivalgus hajub nendes samades punktides, kuhu on koondunud emulsiooni jäänud hõbeda aatomid, st seal, kus seisevlaine intensiivsus oli suurem. Tekib tohutu hulk punktikujulisi valgusallikaid, mis kõik kiirgavad laineid. Nagu ütleb laineoptika alus -- Huygens-Fresnel'i printsiip, kujuneb nende lainete liitumise -- interferentsi -- käigus uus valguslaine. Et hõbedaterad-valgusallikad paiknevad vastavalt pildistatavale lainele, taastub endine valguslaine.
Joonis: Taasesitus
See ongi hologramm, täielik kujutis. Sattudes hologrammist kiirguvasse valgusvälja, näeme täpselt seda sama, mida näeksime pildistatud eset vaadates. Olemas on ruumnägemise kõik komponendid -- nii perspektiiv, parallaks kui binokulaarsed efektid. Vaadake ja veenduge.