13.06.2001 |
Mõeldes Stalkereile. Vol. 2001 |
Raul Sulbi |
Üldist
Taas kord on alanud iga-aastane Stalkeri-karussell ning on saabunud aeg
oma lemmikud võitjateks või siis vähemalt
põhifavoriitideks kuulutada.
Tegelikult heidaksin käesolevas juhtkirjas teie lahkel loal pilgu
kõigile viiele kategooriale, markeeriksin võimalikke
soosikuid ning teeksin ka veidi statistikat. Ja loomulikult kuuluvad
kõik esitatud seisukohad mulle, «Algernoni» toimetuse
vaateid ei tarvitse need tingimata kajastada. Eesti on kord juba selline
väike maa ja aktiivseid ulmefänne on siin kah kahekohaline arv
ja ma ei kavatse seepärast, et korraldajana asjaga seotud olen, veel
isikliku arvamuse väljaütlemisest loobuda.
Numbreid
Alustama peab sellest, et Eesti Ulmeauhinna Stalker laureaadid selguvad
sel aastal juba neljandat korda ning iga aastaga on auhinnatavaid
kategooriaid juurde tulnud. Kui eelmisel aastal jagas ulmeühing
Stalkereid neljas kategoorias, millele lisandus ulmeajakirja
«Algernon» auhind parimale debütandile, siis sel aastal on
Stalkeri nominandid jagatud juba viide kategooriasse, tõsi,
debütandipreemiat sel aastal erinevatel põhjustel pole.
Kui 1999. aastal ilmus eesti keeles 36 ulmeraamatut, siis
möödunud aastal juba rekordiline arv 54. Osalt seepärast,
osalt soovist innustada kirjastusi jutukogusid ja antoloogiaid
üllitama, jagasime tänavu ulmeraamatu kategooria kaheks: parim
ulmeromaan ja parim kogumik. Kui aasta eest oli 36 ulmeka seas vaid 3
kogumikku, siis sel korral oli jutukogude arv tõusnud 8-le. Aasta
pärast peaks nende arv aga tänase päeva info järgi
juba kahekohaliseks muutuma.
Võimaliku Eesti ulmeraamatu kategooria kohta sedapalju, et kuni
üldine tase nii nigel on, seni sellist kategooriat ka ei tule. Kuigi
formaalselt nõutav 5 raamatut tuli selgi aastal täis (ja on ka
korra varem tulnud), ei pidanud me vastavat kategooriat kuidagi
vajalikuks, sest lihtsalt ei ole meie meelest sünnis panna omavahel
konkureerima 3 zhanriulmekat ja 3 rohkem või vähem
piiripealset asja. Pealegi pole meie soov innustada kirjastusi sellisel
viletsal tasemel (näiteks sobivad kirjastuse Varrak kaks viimast
«F-sarja» Eesti «asja») kodumaise ulme avaldamist
jätkama. Me teame küll, et see tase peaks juba käesoleval
aastal kõvasti tõusma nii Varrakus kui mujal, aga kategooria
tuleb siis, kui Eesti Ulmeühingu juhatus leiab, et ilmunu hulgast
parima väljavalimine enam naeruväärne ei tundu. Esialgu
tundus kogumike väärtustamine meile olulisem.
Ka tõlkejuttude kategoorias on toimunud kasv, kui aasta eest oli
seal kandidaate 34, siis seekord on neid 43. Ja seegi number peaks
praeguse info järgi aasta pärast suuremaks muutuma. Ei saa
välistada, et varsti tuleb seegi kategooria mahu alusel kaheks
lüüa ning pikki ja lühikesi jutte eraldi hindamiseks anda.
«Marduse» juubeliväljaandes ettepandud variant kandidaate
ulme alazhanrite kaupa jagada, ei ole ilmselt kõige otstarbekam -
kui lisada see liigitus olemasolevale mahu alusel sündinud
jagamisele, kasvaks kategooriate arv meil lihtsalt üle pea
(olemasolev tuleks korrutada kolmega), teisalt ei leiduks igasse
kategooriasse kindlasti piisavalt nominante. Praeguse mahulise liigituse
asendamisele zhanrite kaupa liigitamisega olen mina igatahes
põhimõtteliselt vastu. Väidan lihtsalt, et adekvaatsem,
objektiivsem ja lihtsamgi on võrrelda sama pikkusega
teaduslik-fantastilisi-, fantaasia- ja õudustekste kui
püüda öelda, kas parem on 2- või
70-leheküljeline õudukas.
Algupärase jutustuse kategoorias on sel aastal pisut vähem
kandidaate (12) kui aasta eest (14). Seevastu algupärase
lühijutu nimistus on jutte napilt rohkem (74) kui eelmisel korral
(71). Kokku ilmus aasta eest seega 85 kodumaist ulmejuttu ning
praeguvaagitaval aastal 86. Viljakamad kodumaised kirjamehed on
jätkuvalt Indrek Hargla (15 juttu), Veiko Belials (8) ning Matt
Barker ja Siim Veskimees (mõlemad 6). Oma esikkoguni jõudsid
möödunud aastal Barker ja Hargla, esikromaanini Lew R. Berg.
Tõlkeautoreist ilmus neli raamatut Poul Andersonilt ja J. K.
Rowlingilt, kolme raamatuga on esindatud Michael Moorcock ja minoorne
tegija Vivien Alcock. Kahe raamatuga said aastal 2000 maakeeles märgi
maha Lloyd Alexander, Isaac Asimov, Cathy East Dubowski, Robert E. Howard
ja Robert Silverberg.
Kirjastuste tabelit juhib jätkuvalt Varrak (16 raamatut),
järgnevad Ersen (11) ja Fantaasia (7). Kolm ulmekat on ette
näidata Eesti Raamatul, Elmataril, Tiritammel ja
Tänapäeval. Erseni 11 raamatut on küll kõik kas
noorsoo- või meediaulme vallast, aga ka Varraku 16-st on 7 raamatut
kas meediaulme, kahtlase väärtusega lasteraamatud või
piiripealne kraam. Üheselt zhanriulmele keskendudes võib
väita, et teistest ette on rebinud Varrak (9 nimetust) ja Fantaasia
(7). Võiks öelda, et vanadest tipptegijaist on ulme
seisukohalt hääbumas Elmatar ja Kupar ning tippude hulka on
tõusmas (ja loodetavasti aasta pärast juba nii kvantiteedilt
kui kvaliteedilt reaalselt Varrakut ohustamas) Fantaasia ja
Tänapäev. Ersen ei tule lihtsalt arvesse, kuna ta näib
mängivat küll sama platsi peal aga mingis veidras
paralleelreaalsuses ning meeskondki koosneb justkui juunioritest.
Ja nüüd siis (spetsiaalselt Veiko Belialsile pühendatud)
rubriik «Favoriidid», mis loodetavasti selgi aastal palju paksu
verd tekitab.
Parim romaan
Alustada võiks sellest, et juba teist aastat pole parima romaani
(varem raamatu) kategoorias kindlat favoriiti. Kui
«Düüni» ja «Hyperioni» võit vastavalt
3 ja 2 aasta eest oli üsna ettearvatav, siis juba teist aastat
võib võitjaks tulla nn. Must hobune. Mingeid soosikud saab
aga siiski ennustada. Kindlasti on päris suured shansid varasemate
aastate laureaatide järgedel ehk siis Dan Simmonsi «Hyperioni
langusel» (Varrak) ja Roger Zelazny «Avaloni püssidel»
(Varrak). Esiliiga tegijad on vaieldamatult ka Isaac Asimovi Hugo laureaat
«Asumi äär» (Eesti Raamat) ja Poul Anderson, kelle
puhul on aga üsna võmatu ennustada, milline neljast ilmunud
romaanist parima koha saab. On selleks karmtõsine fantasy
«Murtud mõõk» (Fantaasia), lõbusam
fantaasialugu «Kolm südant ja kolm lõvi»
(Fantaasia), tipptasemel meisterlik alternatiivajalugu
«Südasuvine torm» (Fantaasia) või hoopis humoorikas
kosmoseooper «Kõrge ristiretk» (Fantaasia), üsna
võimatu on seda öelda... Andersoni puhul võib
võiduvõimalused nullida aga kandideerivate romaanide
liigsuur arv.
Sama suurusjärgu favoriidid on päris kindlasti ka Orson Scott
Cardi Hugo ja Nebula auhinnaga pärjatud «Enderi mäng»
(Varrak), Iain M. Banksi «Mängur» (Varrak) ja kahjuks ka
Terry Pratchetti «Mort» (Varrak).
Üsna raske on öelda, kuidas võib minna Arthur C. Clarke'i
«2061. Kolmandal odüsseial» (Kupar), Robert Silverbergi
Nebula võitnud «Muutuste ajal» (Skarabeus) ja Anne
McCaffrey «Lohelennul» (Varrak). Väga kõrget kohta
on väärt, aga ilmselt seda ei saavuta Robin Hobbi
«Salamõrtsuka õpilane» (Varrak) - üks
tähelepanuväärsemaid tõlketeoseid üldse, nii
Varraku kui kogu Eesti ulmemaastiku mõttes.
Suuremat ei saavuta ilmselt ka Lloyd Alexanderi Prydaini-kroonikad
(Tiritamm), Michael Moorcocki Elricu-raamatud (Fantaasia) ja Kurt
Vonneguti «Titaani sireenid» (Tänapäev). Aga
võiks. Kõik need. Musta hobuse rolli võib aga sattuda
dollareid, marku, franke, naelu, kuldnaid, peseetasid, liire, jeene,
rublasid, kroone ja kõike muud piiramatult kokkuajav inglise
võluripoiss Harry Potter ehk siis J. K. Rowlingi raamatud (Varrak).
Õnneks jõudsid kõik sarja neli seniilmunud osa
maakeelde ühe aastanumbri sees, seega ehk hajuvad fanaatikute
hääled eri teoste vahel kenasti ära ja Suur Häbi
jääb sündimata.
Lõpetuseks juhiks tähelepanu veel häädele Eesti
asjdele - tavameediaski palju kiita saanud Andrus Kivirähu
«Rehepapp» (Varrak) ja Olavi Ruitlase «Kail»
(omakirjastus) tasuks Stalkeri-hääletajail küll läbi
lugeda.
Parim kogumik
8 kogumiku hulgast favoriidi leidmisega nii suuri raskusi olla ei tohiks.
Ise teeksin panuse Ray Bradbury vastuolulisele esinduskogule
«Kaleidoskoop» (Varrak) ja Indrek Hargla
debüütraamatule «Nad tulevad täna
öösel!» (Kuldsulg). Mõistusega esimesele ja
südamega teisele. Kuigi nii Robert E. Howardi Conani-kogud (Elmatar),
Barkeri (EYS Veljesto) ja Kaplinski (Tänapäev) jutuvalimikud kui
ka Silverbergi valimik (Skarabeus) ja Moorcocki Elricu-jutud (Fantaasia)
on kõik head või väga head raamatud, neil selliseid
võiduvõimalusi vist siiski pole. Neist kujuneva pingerea
ennustamine on aga suisa võimatu.
Parim tõlkejutt
Ja jällegi kategooria, kus võitja ennustamine lihtsalt
võimatuna näib. 43-st loost 14 on Ray Bradbury'lt, 9 Robert E.
Howardilt, 6 Agatha Christie'lt ning 4 Michael Moorcockilt ja samapalju
Clark Ashton Smith'ilt. Kindlasti teevad sellised suured numbrid autoreile
pigem kahju, kuna toetushääled hajuvad, aga muidugi ei saa
välistada mõne jutu ülivõimsat esiletõusu.
Kui CASilt võiks see olla «Veesülitite tegija»
või «Skisoidne looja» (mõlemad
«Mardus»), Moorcockilt ehk «Unelev linn» (Fantaasia)
ja Bradbury'lt näiteks «Rebane ja mets» või
näiteks minu isiklik lemmik «Emissar» (mõlemad
Varrak), siis Howardi (Elmatar) puhul on seda päris raske arvata.
Christie (Elmatar) jutte vaevalt keegi üldse lugema vaevub.
Üksiküritajaist on suurimad shansid ehk Silverbergi
lühiromaanil «Saagu sõdur» (Skarabeus) ja
Rõbakovi «Kultuurikandjal» («Mardus»).
Ükskõik kumma võit oleks ju tore. Palun aga igal
hommikul ja õhtul kõiki taevaseid vägesid, et Musta
Molly'na ei kappaks lõpuspurdis teistest mööda Browni
palagan «Valel ajal» («Mardus»).
Parim algupärane jutustus
Loodetavasti ei kõla ma väga blasfeemiliselt kui ütlen,
et võrdluses eelmise aastaga on langusest kvantiteedis olulisem
pigem kurvakstegev langus kvaliteedis. Kui aasta eest oli 4-5 pikka
teksti, mille seast oli raskusi parima väljavalimisel, siis seelkord
on raskusi, et olemasoleva 8 jutustuse ja 4 lühiromaani hulgast leida
selline, mille puhul suudaksid ennast veenda, et tekst tõesti
auhinda väärt on. On tublisti püüdlikult tehtud
tuimavõitu käsitööd... Mida pole, on see eriline
säde; vapustavate karakterite, maailmade, konfliktide, sündmuste
ja ideede tulevärk. Pole elevust!
Peatumata pikemalt Barkeri, Bergi ja Tropsi minoorsetel tekstidel,
tõuseb mingil määral küll esile Andre Trinity
kaemuslik jutustus «Unenägude jumal», aga eriti palju
hääli sellele küll ei julgeks ennustada. Indrek Hargla
neljast tekstist lühiromaani «Capaneusi Harta» ja jutustuse
«Obernoni Apokrüüf» paigutaksin miinuspoolele,
jutustused «Eeben» ja «Sindbadi kaheksas reis» on
sellised päris head jutud, millele võiks ju parema puudumisel
enam-vähem rahuliku südamega auhinna anda.
Siim Veskimehe kolmele veidi igavavõitu lühiromaanile
eelistaksin just jutustust «Kuu Ordu», mis ongi minu isiklik
favoriit pikkade juttude kategoorias. Veskimehe puhul näibki, et
jutustuse mahus asjde puhul saab ta hakkama täiesti eduka
sooritusega, lühiromaani mõõdus tekstidega tuleb aga
veel kõvasti tööd teha. Hargla shansse Veskimehe vastu
pean aga üldiselt paremaiks, kuna meie kahekordne
Stalkeri-võitja on lihtsalt loetavam, kergemini haaratavam,
väiksema vaevaga seeditavam, lugejasõbralikum. Veskimees
võib ju olla ideekesksem ja
t e a d u s l i k-fantastiliselt
innovatiivsem, kuid nii kirjanduslik taseme kui eelpoolmainitud
kategooriate osas jääb ta Harglale praegu siiki veel kindlalt
alla.
Parim algupärane lühijutt
Püüda maalida mingit adekvaatset üldpilti 74-st
lühijutust on üsna prometheuslik et mitte öelda
võimatu ülesanne. Paratamatult on järgnevad arvamused
seetõttu käesoleva juhtkirja kõige subjektiivsemad.
Vähemalt pole lühijuttude kategoorias põhjust nurinaks,
Stalkerit väärt tipptekste on siin küllaga. Kui alustada
viljakamaist tegijaist, siis Indrek Hargla läheb Stalkerit
püüdma tõenäoliselt juttudega «Aleana»,
«Nad tulevad täna öösel» (mõlemad
versioonid), «Sierra Titauna nekropol», «Sild üle
vaevavete» ja «Rabaröövel». Ise tõstaksin
esile veel juttu «Meninos da rua», oma fännid on ka
««Kuningas Christeri mõõgal» ja
Ingridil». Üsna reaalne on, et üks neist tekstidest just
auhinna võidabki. Veiko Belialsi põhitrump sel korral on
ilmselt «Topisetegija», kuigi allakirjutanule tundus
Cassili-sarja avalugu «Ja päev läks looja...»
mõjusamgi.
Põhifavoriitidest peaks mainima veel Siim Veskimehe
ülinauditavat juttu «Naeratus aastate tagant», mis ongi
minu isiklikus tabelis absoluutne favoriit, Cathleen Q. Brooklandi
«Tuulekallimat», Juhan Habichti elitaarset
«Hüvitist», mis aga laiema publiku võitmiseks ehk
veidi liialt segane ja hämara lõpplahendusega on. Kindlasti on
üks põhisoosikuid ka Stalkeri-laureaadi Karen Orlau
möödunud aasta parim jutt «Rannahiidsed». Isiklikult
lisaks siia nimekirja ka Freyja Eki jutud «Manga» ja
«Lennake, kotkad!» ning jutu, mis tähistas Märt Lauri
tõusu õpipoiste seast arvestatavate tegijate hulka, nimelt
«Turmamängu». Ja veel Veikko Vangoneni meisterliku
«Hirmuöö» ning Abel Caini siganaljaka «Vale
suuna».
Headest lugudest, mis aga vast kõrgliiga konkurentsi ei
tõuse, peaks ära mainima Maria Perneri «Karda!»,
Veiko Belialsi «Kunagi. Kuskil. Eikuskil», Andre Trinity
«Meeleparandaja», Wõroka «Linnutee taga»,
Janusz A. Grinewski «Mullast oled sa võetud...», Drachuzi
«Me ei lähe ära» ja Juan Ramireze
«Ornamendi». Tjah, pseudonüümide osas kodumaistel
suleseppadel fantaasiapuudust pole, aga äkki kanaliseeriks selle
ülemulksuva fantaasia parem tekstidesse endisse? See polnud
nüüd spetsiaalselt vaid ülaltoodud autoreile mõeldud
soovitus.
Heietuse otsad kokku
Lõpetuseks võib tõdeda, et enam-vähem arvestavat
konkurentsi jagub igasse kategooriasse ning sõltub just teist,
kallid lugejad ja fännid, kui tihedaks rebimiseks läheb.
Järelemõtlemiseks, üksikute kahe silma vahele
jäänud tekstide läbilugemiseks, millegi ülelugemiseks
ja kaalutlemiseks on nüüd aega üks kuu. Stalkeri
korralduskomitee nimel ootan küsitlusest hästi aktiivset
osavõttu, et õnnestuks eelmise aasta rekordnumbrid taas
üle lüüa. Mida rohkem on hindajaid, seda suuremat
väärtust omab kirjastuse ja autori jaoks auhind.
Ja juba 14. juuli õhtupoolikul saavad kirjastajad, toimetajad,
tõlkijad ja autorid teada, kuidas Eesti ulmefännid nende
töid ja tegemisi hindavad. Tegijaile on see vägagi oluline.
Kohtumiseni 14. juulil Mustjõel. Üritus on Estcon 2001.
[ Toimetaja veerg: mai 2001 ]
|