02.01.2001 |
Millenniumitervitus |
Ants Miller |
Lugupeetud «Algernoni» lugejad!
Seda juhtkirja kirjutades tunnen mitmekordset vastutust.
Esiteks sellepärast, et tahtmata mainidagi vaidlust, millal
see uus aastatuhat õieti algama peaks, tuleb
tõdeda, et kui see, millest me räägime, on meie
tavapärane ajaarvamine, on ilmselt ka viimased
jõudnud arusaamisele, et uus aastatuhat on käes. Ei,
rangelt võttes ei ole mul tunnet, et toimub midagi
maailmaajaloolist -- kaugeltki mitte, ei toimu midagi erilistki.
On ju kogu meie ajaarvamine tegelikult inimese pandud suvaliste
määrangute jada -- ei järgi see õieti
looduse rütme (loogiline aasta algus oleks näiteks
kasvõi talvisel pööripäeval), arvatavasti
on kolm aastat mööda pandud ka selle veidriku
sünnipäevaga, millest parema puudumisel omal ajal
lähtuda üritati, ning mitte kuskil, mitte üheski
kohas Suures Universumis ei juhtunud midagi
mainimisväärset sel hetkel, kui inimesed pisut
viletsat püssirohtu taeva poole läkitasid, et
«uut ajastut» sisse juhatada. No aga ma tegin seda
viimast isegi, ning igal juhul kirjutan ma uue millenniumi
esimest juhtkirja.
Teine põhjus hetke erilisena tajuda on seotud faktiga,
et millalgi sügisepoole tekkis mu nimi ajakirja toimetajate
nimekirja ning on puhas õnn, et keegi ei ole huvi
tundnud, milline võiks siis olla mu programm
«Algernoni» uue toimetajana.
Ja kolmandaks olen äsja valitud Eesti Ulmeühingu
kolmandaks presidendiks.
Alustaksingi «Algernoniga» seonduvast. Enne
kirjutama asumist lehitsesin ajakirja arhiiv, vaadates veelkord
üle, mida Hiir seni teinud on, ent vastupidiselt
kõigile headele tavadele jätaksin seekord mineviku
rahule ja pööraksin kohe pilgu tulevikku. Olen
mõneti entusiastlikult meelestatud (ning järgnevaid
arvamusi öelnud rangelt võttes välja ka varem
listis ja eravestlustes; ning ei maksa unustada, et ametilt olen
IT-spets) -- ma tegelen väga perspektiivse asjaga. Kui me
vaatleme võrku ja sellega seonduvat hetkeks
üldisemalt, tuleb muidugi alla kriipsutada, et ikka veel
valitseb eufooriaseisund. Võrk on ikka veel
«avastamata maa», tänuväärne fluidum
visionääridele, südametunnistuseta sebijatele ja
muude alade autsaideritele. Et täpsustada -- ennast
(loomulikult!) loen ma visionääriks,
südametunnistuseta tolgused on näiteks ameeriklased,
kellele kuulub domain www.estonia.com (täna (02.01.01)
ei töötanud, loodetavasti igaveseks; oli selline veider
kommerts, sekka pornot) ja autsaiderid on
kõik need, kes saamata hakkama päriselus, ummistavad
jututube ja elavad end välja Delfi-taolistes
peldikutes.
Selle kõige taustal olen siiski veendunud, et
kümne aasta pärast on suhtumised kardinaalselt
muutunud. Midagi ei juhtu raamatutega -- on ju inimkonna senine
kirjavara ikkagi paberkandjal ja tõenäoliselt ka
väga kauges tulevikus eelistavad paljud teost käes
hoida, tunda, tajuda, keerata lehti. Muutub suhtumine --
«peaeksemplar» kolib võrku, see, mida käes
hoitakse, on vaid väljatrükk. Mõelgem hetke --
Eestis on vaid 3 (kolm) kirjandusele pühendatud
paberväljaannet -- «Looming»,
«Vikerkaar» ja «Mardus».
«Algernonile» on meeldinud end kogu aeg
võrrelda «Mardusega», kuigi -- müts maha
Mario Kivistiku töö ees -- oleme sunnitud tunnistama,
et meietehtu on täna ikka veel isetegevuslikuma
ebaühtlusega. Ehkki enamik inimesi, kes arvavad, et nad on
tegijad eesti kirjanduselus, võrguajakirja ei
märkagi, on Hiir siiski täiesti olemas ja on kuidagi
sümboolne, et esimene arvestatav võrguajakiri on
just ulmeajakiri.
Kuidas me üldse defineerime ulmet? Me mõtleme
sõnadega ja selletõttu on tihti nördimapanev,
et «tavakirjanduse» või peavoolu koha on
hõivanud suund, mille väljendusvahendid on piiratud
ebaloomulike ja ebatõenäoliste, kuid teoreetiliselt
siiski ka tavaelus võimalike sündmuste, olukordade
ja karakteritega. Viiekümnendatel julges ulme end
defineerida kui kirjandust, mis üritab heita pilku
inimkonna tulevikku. Nii et võimendaks veelgi
fändomis juba pisut vastukaja leidnud ideed, vastaks sama
mõõduga ja juba oma sisemise selguse huvides
defineeriks mõisted ringi -- nimetagem ulmet
«ideekirjanduseks» ja muud siis vastavalt
«piiratud» või
«tühikirjanduseks»(?...!) Sest mis annab minu
inimeseks olemisele juurde, kui tegelased vaid ninapidi mullas
tõnguvad ja teineteisele pisikesi ilgeid sigadusi
nakitsevad? Ja nii viis köidet järjest... Seevastu
teada-tuntud «Kalevipoeg» muide kvalifitseeruks
tänaste kriteeriumite järgi selgelt ulmeks,
täpsemalt vist isegi maagilise realismi piiril olevaks
õuduslooks. Saagem aru, keegi peab ju ka kirjutama
selles, kuidas lame ja tühi hallolevus omale sokki kuseb,
niisamuti kui peab keegi sajal lehel lalisema ja kirjeldama
kuidas ta oma uue korteri vannis end rahuldab. Sellel
kõigel on oma tarbija, lisaksin isegi, et
vääriline tarbija.
Meie tsivilisatsioon, pehkinud, tölp ja surmavalt haige,
keelab jagada inimesi lollideks ja tarkadeks, või
üldse neid mingi midagi tähendava kriteeriumi alusel
jagada. Tegelikult see, mis toimub vähemasti 9/10
inimolevuste kolba all, ei kvalifitseeru sisuliselt
mõtlemiseks, need on vaid kuni 16-nda astme
tingrefleksid. Me ei saa neilt oodata, et nad suudaksid hoomata
Seldoni plaani suurust, Diaspari tornide igavikulist ilu,
tõusta kõrgustesse lohe seljas või seista
vastamisi Veristajaga. (Panin siin punkti, sest tahtmata liiga
teha teistele oma lemmikutele, oleks see rida võtnud
olulise osa artikli ruumist.) Ainult maht on see, mis teeb
tavakirjandusest tavalise kirjanduse, ehk nagu Murphy seadus
ütleb, tõrjub täielik saast tavalise saasta
välja. Sest ühelt poolt on ju olemas tõesti
kirjeldamatult halba ulmet, teiselt poolt aga lokkab
raamatupoodides ja ekraanidel midagi sellist, mis isegi
väärikad mainstreamikirjanikud punastama paneb.
Lugedes uuesti üle viimaseid ridu, tunnen ometigi, et
pean pöörduma vabandusega mitteulmet viljelevate
loovinimeste poole, ühtlasi aga täpsustama oma
väiteid. Minu kolm viimast raamatut, mida lugesin vana
aasta viimastel päevadel (tõelised ulmefännid
tarduvad õudusest! ;-} ) olid Andrus Kivirähu
«Rehepapp», Mika Waltari «Johannes Angelos»
ja Gerald Durelli «Kõnelev karp». Ei, ma ei
otsinud neid spetsiaalselt välja, kuigi nad sobivad peaaegu
ideaalselt illustreerima seda, mida ma öelda tahan. Mis
eristab ulmest Kivirähu maailma, kus taevas lendab kratte
nagu pääsukesi? Müstikat ja nõidusi on
täis see raamat, ebareaalne selleni välja, et
kirjeldatud sotsium lihtsalt ei saaks elus püsida. Pole
ajalooline isik ju ka Angelos, kuigi Waltarit tundes ma teadsin,
kuidas raamat lõppeb, sest 1453 Konstatinoopol
tõesti rüüstati. Ajalugu ta ringi ei tee.
Peategelane (andku ta mulle andeks!) ju kergelt ulmeline on, aga
olustiku ja tegevuse loogikaga ütleb ta ilma igasuguste
«võimatute» lisanditeta ära selle, mida
tal öelda on, ja teeb seda muide kuradi hästi, kuigi
see, kas mina või keegi teine öeldu filosoofilise
plaaniga nõus on või mitte, jääb alati
lahtiseks. Või milline reaalne kriteerium eristab Durelli
Võlumaad «tavalisest» fantaasiakirjandusest?
Minnakse ju lihtviisiliselt alternatiivmaailma, ehkki viijaks on
seekord vana prantslanna, kes lisaks ka auruvedur.
Nii et ühest küljest -- laskumata pikemasse
sofistikasse -- on tegelikult igasugune hea kirjandus pisut
nihutatud reaalsusest. Teiselt poolt aga sobib siia
suurepäraseks illustratsiooniks üks arvustus
«Algernonis» Siim Veskimehe jutustusele «Naeratus
aastate tagant», kus autoril soovitakse jätta ulme ja
proovida mainsteami -- no tere talv!!! -- «... kallis
autor, palun ära edaspidi enam pane oma tekstidesse ideid
ja mõtteid, katsu ilma läbi saada, ja sa saad omale
küll ehk mitte nii kõrge keskmise IQ-ga, aga palju
arvukama lugejaskonna...»
Kokkuvõtlikult -- ulmel on roll ja vastutus.
Isiklikult pean üheks kolmest inimsuse kriteeriumist
võimet hoomata ja omaks võtta igapäevasest
kaugel seisvaid ideesid -- nii nagu inimese mõtlemist
eristab looma konkreetsest mõtlemisest võime
abstraktsioonideks, võime tuua mõtlemisprotsessi
sisse mitte vahetult silme ees seisvaid, vaid ka ajas ning
ruumis kaugeid assotsiatsioone, väidan, et inimene, kes
kuulutab ulme mõttetuseks, on omadega kuskile poolele
teele pidama jäänud.
(Kes on uudishimulik -- teised kaks kriteeriumi on, --
esiteks, Heinleini sõnadega: «Olevus, kes ei saa
hakkama matemaatikaga, ei ole päriselt inimene, ta on
parimal juhul midagi talutavalt inimlähedast, mida on
õpetatud riideid kandma, pesema ja mitte tuppa häda
tegema», -- ja teiseks mida ta arvab horoskoopidest -- kui
ta tõsimeeli väidab, et «midagi seal on»,
on kogu peale kolmandat klassi tema harimisele kulutatud vaev
asjatu olnud, tema mõtlemisprotsess ei ole adekvaatne ja
labidast või luuast keerukamaid instrumente usaldaksin ma
selliste kätte suure ettevaatusega.)
Nii et oma toimetajarolli juurde tagasi tulles ja kasutades
loovalt entroopiaseadust, üritan ma luua midagi, mis
vastaks minu ettekujutusele korrast selles väikses
ruumiosas, mis mu pingutustele allub. «Algenoni»
toimetajana tahan sellest teha ühe eesti juhtiva
ulmeajakirja (selline sõnastus tähendab puhtalt
seda, et eesmärk ei saa olla mitte kellelegi kasu toov
konkurents Mardusega, rääkimata soovidest viimane
välja suretada). «Algernon» juba on praktiliselt
Eesti ainus korralikult töötav võrguajakiri.
Paratamatult teevad ka kõik paberajakirjad endale varem
või hiljem võrguvariandid, ent loodame olla vormis
ja tasemel ning selles osas suunanäitajaks. (See, kas ka
«Algernonist» tekib kunagi pabervariant, ei ole
tänase päeva küsimus.) Minu eelnevad
mõtisklused ei tähendanud, et kavatsen ringi teha
kriteeriume, mille alusel täna liigitatakse kirjandust
ulmeks ja mitteulmeks. Pigem sõnastan veelkord
deklaratsioonina oma veendumuse, et ulme on filosoofilise
mõtte ilukirjanduslik manifestatsioon. On head ja halba
ulmet, kusjuures seda viimast on, nagu kõigis,
absoluutselt kõigis inimloomingu vormides, suurem osa.
Minu töö toimetaja on õnnestunud, kui hea, ja
veel parem kui Eestis «toodetud» hea ulmekirjandus
jõuab nendeni, kes seda loevad ja selle, ulmelise
maailmanägemisega kaasa lähevad, seda naudivad.
Tõenäoliselt kõige raskemaks probleemiks
sissetulekuteta, honorare mittemaksva ajakirja teel on
amatöörlus ja autorite voolavus. Päris hea
meelega saadetakse Hiirele «esimesi katsetusi»,
juhuslikke õnnestumisi või lihtsalt tahetakse end
maailmale näidata. Oleme loomulikult rõõmsad,
kui «Algernon» võimaldab julgust ja kogemusi
koguda autoritel, kel on anda oma panus Eesti ulmesse ja
kirjandusse-kunsti üldisemalt, ent meie ambitsiooniks on
mitte olla vaid hüppelauaks «päris-kirjandusmaailma».
Eesmärgipäraselt käitub ajakiri
ka avaldades mujal ilmunud ulme kordusväljaandeid, sest
rajoonilehtedes ilmunud teosed jäävad tegelikult
laiemale auditooriumile tundmatuks, ent asja
põhimõtteliseks lahendamiseks on ainult üks
tee -- «Algernoni» maine. Ei ole võimalik
lubada, et meil saab tulevikus olema nii-ja-niipalju jutte kuus,
sest meil ei ole võimalik sõlmida autoritega
lepinguid, kuna maksevahendite puudumise tõttu saaks
ainuke meiepoolne mõjutamisvahend olla
tüütamismeetod. Jutte tuleb niipalju kui tuleb, need,
mis toimetus kõlblikuks tunnistab, avaldatakse (reeglina
kahe ja nelja nädala vahel). Üritame mitte
kõigest elus hoida, vaid ka sisukaks ja mahukaks muuta
tõlkerubriigi ning mittekirjandusliku poole pealt on meil
oma koht uudiste, arvamuste ja, miks ka mitte, kirjarubriigis
toimuvate kähmluste toimumiskohana.
Viimane sentents viis otsapidi järgmisse teemasse, mis
oleks kogu Eesti ulme arengu suunamine -- et see nüüd
liiga kõrgelennuline ei paistaks, muigame koos ja lisame
-- niipalju, kui see ulmeühingu presidendi
võimupiirkonda kuulub. Eesti ulme elab mitmes vormis ja
kas kirjanurk «Algernonis» ikka olema peab, on varemgi
vaieldud küsimus. Mingil viisil ta ju ikkagi dubleerib
näiteks listi sf2001.
(Muide, list, nagu te märkate, on nüüd reaalajas!)
Eesti ulme on olemas. Ma ei pane siia
hüüumärki, sest tegemist on pelga
konstateeringuga. Nimetet tõsiasjaga on tulnud harjuda
kõigil -- nii meie ajalehtede kolumnistidel, kes
valimatult kõige kallal virisevad, sisuliselt taipamata,
millest jutt, kui ka kirjandustsunfti inimestel, kes
lihtviisiliselt kaitsevad oma sissetulekut ja on seetõttu
ka suuresti vastutavad, et tänapäeva Eesti kirjandus
on see, mis ta kahjuks on. Ei, loomulikult ei saa me
rääkida mingist erilisest ulmevihkamisest. Pigem vaid,
nagu see elus tihtipeale kipub olema, on tegemist ehk kergelt
tõrjuva suhtumisega, mis mõnikord küll
balansseerib naeruväärsuse piiril -- ja kui siinkohal
näide tuua, siis miks ka mitte paari aasta tagune
romaanivõistlus, kus Markus Vetemaa «Valgelinnu
maailma» sai eripreemia. Preemia ta sai, raamatut hinnati.
Aga mitte vaid minu arvamus on, et «Valgelinnu maailm»
oli kõigist teistest esitatutest pea ja õlgade
jagu üle.
Jah, Eesti ulme on ka alati olnud. Eks see ole jah suhtumise
asi, kas nii mõndagi teost, alates
«Põrgupõhja uuest vanapaganast» kuni
kasvõi Teet Kallase poolt mainitud tema enda
«Heliseva-kõlisevani» ulmeks lugeda.
Üritades vältida ka kogu aeg kohuvat vaidlust ulme
definitsiooni üle, jätaksin küsimuse lahti,
märkides siiski, et olen valmis neid ulmeks lugema.
Igaühele oma, aga kui jutt juba Vetemaadele läks, siis
on minu arust omapärane ja üsna nauditavalt
sardooniline ulme ka Enn Vetemaa «Eesti näkiliste
välimääraja». Muidugi on eesti autorite
poolt on kirjutatud tekste, mis esimesena kätte sattudes
võivad ulmehuvi igaveseks tappa, ent nii nagu ulmel on
välja panna Eiv Eloon, on tavakirjandusel paljukiidetud
Hans Leberecht...
Ei, revolutsiooni ei tule ;-} Ulmet on tegelikult juba
tunnustatud, sõda on läbi. See sai läbi hetkel,
kui «tõsise» kirjanduse inimesed
häbenemata mainivad, et on teinekord ulmet teinud. Ulmet
ilmub, ulme üle arutletakse.
Ja ei pea prohvet olema väitmaks, et tõeline
tõus on alles ees. Täpsustava väitena julgeksin
ennustada, et selles tulevas laines ei ole vanu tegijaid. Ei ole
mainstreamikirjanike, kes on teinud päris häid,
piiripealseid tekste, ei ole 70-80-ndatel piinlikult
küündimatut zhanriulmet kirjutanud autoreid. Selle
teostavad 90-ndatel esile kerkinud autorid koos mõnede
tõenäoliselt lisanduvate tegelastega. Eesti ulme on
juba kiirmeetodil läbi elanud maailma möödunud
sajandi ulme arengu, tee on lahti algupärastele pikematele
tekstidele, millele ei ole vaja teha vähimatki
hinnaalandust sellepärast, et nad on juhtumisi juba
originaalis eesti keeles.
Eesti ulmel peab olema oma ühing, koht, mille ümber
oleks võimalik koonduda. Oleme me ju osa kultuurist. Ei,
ma ei ole nii naiivne, et loodaksin mingit riigipoolset toetust
ja ma olen ka piisavalt laisk, et tappa entusiastide uidud
lootusest näiteks PHARE rahasid mõneks tarbeks taha
saada. Pigem teen ma kõik endast oleneva, (mida on palju
vähem, kui vaja oleks), et senised protsessid ei peatuks ja
initsiatiiv saaks alati karistatud, st kui keegi midagi ulmega
seonduvat teha tahab ja see ulmeühiskonnale sobiv on, peab
ta seda teha saama. On kooskäimised, tuleb Estcon, ja
muudest vähegi konkreetsematest plaanidest on veel vara
rääkida.
Mida siis kokkuvõtteks öelda? Me elame suurte
muudatuste künnisel. Vilets on meie fantaasia, reaalsus on
kindlasti määratult huvitavam ja komplitseeritum, ning
kuigi ma ei tunneks end puudutatuna, kui keegi saja või
veel parem, tuhande aasta pärast seda lugema vaevuks ja
kaastundlikult muigaks, ometi jätan prognoosid ära.
Oleme me Galaktikat koloniseeriv triljonirass? Koogivad viimased
ellujäänud üksteist Mad Maxi stiilis, vastaval
taustal? Kes oskas sajand tagasi ette näha
geenitehnoloogiat ja küberruumi? Kuulende ja televisiooni
ehk... On asju, mis arvestustest ilmselgelt järelduvad,
nagu näiteks maavarade lõppemine ja sündivuse
langus. On asju, mis järelduvad kaudsemalt, aga sama
vääramatult, nagu fakt, et Maa ei suuda kanda
tänast tsivilisatsiooni. See, mis toimub Maal viimastel
aastakümnetel, ei saa kaua kesta ega kunagi korduda --
edasi saab tulla vaid kas põhjalik muutus või
häving. Võib-olla tundub meie tänane kunagi
väga helge ja turvaline, võib-olla sünge
košmaar? Võõras, põnev ja arusaamatu
on ta kindlasti. Ning ainult ühes võime kindlad olla
-- lollina surrakse ka tuhande aasta pärast.
Ning kuna lõpuks peaks nagu midagi kokkuvõtvat,
kõrgelennulist ja enamasti mõttetut ütlema,
teen siinkohal lühidalt -- õnne ja tervist ka
järgnevaks aastatuhandeks!
[ Toimetaja veerg: detsember 2000 ]
|