18.01.2002 |
Kristjan Sander
Jutulabori latist ja muust |
See, kui kõrgele peaks lati seadma, et teost
Jutulaborisse lasta, on muidugi ilma ühese vastuseta
igavene küsimus. Jutulabori tööde puhul on
põhiprobleem see, et vältida selliste
enesekriitikameeleta autorite, kellel pole ei viitsimist ega
tahtmist oma loomingu kallal veidikegi, noh, ütleme
üle ühe õhtupooliku, vaeva näha, teoste
massilist korjumist «Algernoni» veergudele. Samas on
Jutulabor koht harjutamiseks, mitte mingil juhul ei oodata selle
autoritelt küpse ande demonstreerimist. Minu meelest, kuigi
on väljendatud ka vastupidist arvamust, võiks
Jutulaboris avaldada ka tekste, mis mingit tervikut ei
moodustagi, üksikuid episoode või peatükke,
kusjuures pole üldse kohustuslik, et need kunagi
tervikteoseks ühendataks. Küll aga käib selliste
juppide lugemine närvidele tervikteksti otsivale lugejale.
Siit minu mõte -- võtta Jutulaborisse vastu
kõik, mida pakutakse ja mis vormistusreeglitele vastab,
kuid toimetuse äranägemisel nõuda autorilt
selgitavat eessõna selle kohta, mida antud tükk
peaks enesest kujutama ning ilma selleta tükk avaldamata
jätta.
Samuti hakkasin mõtlema selle tava peale, millest
hiljuti Jutulabori arvustuste juures rääkisin -- et
autor ise arvustuste hulgas sõna ei võta, sest mis
iseenda teosest ikka arvustada. See reegel seati asjade alguses
sisse, kui võimalikust juttude kaheksjagamisest veel
keegi undki polnud näinud. Loomulikult on see praegugi
õige Varamu juures, mida üleüldse
nüüd BAASis arvustatakse, aga kas see siiski on enam
õige Laboris? Tegelikult pidades Laborit õppimise
kohaks on ju kõigiti loogiline soodustada seal autori
dialoogi lugejatega. Tegelikult sedasama eesmärki teenib ka
minu eelkirjeldatud autori eessõna idee Laboris.
Kokkuvõtlikult, minu meelest võiks Laboris
natukene sõnamaagiaga tegeleda. Nimetada ümber
«Arvustused» «Aruteluks» ja kutsuda autoreid
üles sellest osa võtma.
Kolmandaks, juba sellega, et toimetus teose Laboris, mitte
Varamus otsustab avaldada, antakse toimetuse poolt autorile
signaal, et tegu pole siiski veel mitte
täisväärtusliku teosega. Ma tunnen isiklikult
kõiki «Algernoni» toimetuse liikmeid ja julgen
kinnitada, et 95% juhtudest on nad üheskoos täielikult
võimelised teksti sellest kohast adekvaatselt hindama,
igal juhul rohkem, kui keskmine arvustaja. Sellest võiks
autor omad järeldused teha ja mitte solvuda, kui arvustajad
Jutulaboris väidavad parimal juhul sedasama, mis toimetus
ja halvimal juhul, et autor võiks kärbiku kaenlasse
võtta ja sammud sauna taha seada. Mitte keegi ei saa
meistriks üleöö. Mitte keegi ei oska oma
tööd adekvaatselt hinnata. Mitte keegi. Need on
täiesti normaalsed nähtused. Samas osa autoreid suudab
mõista lugejat, kellel tema teos on juhtme kokku
jooksutanud ja kes seetõttu seda karmilt kritiseerib ja
osa ei suuda. Üks osa on tänulik iga arvamuseavalduse
eest, kuna igast arvamusest annab tegelikult järeldusi
teha, kui tahtmist on, teine osa läheb negatiivsest
kriitikast õlakehitusega mööda, mingeid
järeldusi enda loomingu suhtes tegemata. Esimesest saavad
kunstikud, teisest kõige paremal juhul kibestunud loojad,
kes endale ja teistele korrutavad kurba lugu sellest, kuidas
nende suurt annet ei mõisteta ja kuidas see või
teine arvustaja on rumal, asjatundmatu ning peale selle veel
väga paha inimene. Viimatimainitud autoritesse ei suuda ma
vähemalt kirjanduselu raames kuidagi mingisuguse
lugupidamisega suhtuda. Üldjuhul siiski lugeja autorit ei
tunne ning tema arvamused lähtuvad puhtalt teosest --
nähes enda teosele ülinegatiivset hinnangut, peaks
autor kõigepealt iseendalt küsima, kuidas see
võimalik on ning püüdma teosest vastust leida.
Isiklik solvumine on siinkohal mõttetu, sest arvustab
lugeja ju siiski teost, mitte autorit, kellega ta tuttavgi pole
ja seda isegi siis, kui ta ise vastupidist väidab -- tal
lihtsalt ei ole mitte mingisuguseid andmeid, mille
põhjalt autori isiku üle otsustada. Üldiselt ma
suhtun ülima skepsisega koolkonda, mis kipub teostest
autori iseloomu peegeldust otsima -- vähemalt üheksal
juhul kümnest on see puhas hiromantia.
Sellest lähtudes võiks sõnastada niisuguse
doktriini (noh, ütlen parem ise selle sõna
välja, nagunii seda keegi teeb) Jutulabori jaoks --
Jutulaboris avaldatakse reeglina teoseid, millest on midagi
olulist puudu. Selleks, et autorit teavitada, mis see puuduv osa
on ja kui palju ikkagi puudub, on Laboris arvustused või
siis arutelu. Iga lugeja teab ette, et Laborist
täisväärtuslikku kraami tavaliselt ei leia ning
et selle funktsiooniks on autorile tagasisidet anda. Juhul, kui
kriitika oma abstraktsuse tõttu jääb autorile
mõistetamatuks, tuleb kindlasti küsida
põhjendusi -- on ju lugejategi hulgas sogasid, kes ei
suuda adkevaatselt ennast ümbritsevat hinnata ning veel
vähem ennast väljendada. Autori otsesele
küsimusele vastamata jätmist tuleb aga pidada
äärmiseks ebaviisakuseks, tuleks arvata, et oma
esialgse arvustuse kirjutamisega lugeja võtab endale
kohustuse autoriga sel teemal ka edaspidi argumenteeritud
dialoogi pidada -- seda ka juhul, kui teos, mida arvustati, oli
selline, mida lugedes pilt tasku kukkus ning okserefleks
käivitus. Edasise dialoogi võimalikkuseta on
igasugused Labori arvustused mõttetud. Igal inimesel on
õigus teada saada, miks täpselt tema teos
kritiseerija arvates «haisev sitt» oli, kui maakeeles
öelda, ning vastavale viisakalt sõnastatud
küsimusele tuleb vastata.
Kokkuvõttes, minu arvates tuleks loobuda arvamusest,
et Laboris ilmunu teemal autor pärast enam sõna
võtma ei peaks ning suisa vastupidi, sellist
sõnavõttu ja sellelt tõusetuvat arutelu
igati soodustada. Mõnikord tuleks autori täiendav
selgitus teha aga lausa avaldamise eeltingimuseks. Kõige
rohkem peaks sellest kasu olema autoritele endile -- Labori
põhifunktsioon on ju siiski algajate autorite aitamine,
mitte lugejatele suure kirjandusliku naudingu pakkumine.
|